*Nettavisen* Nyheter.

Her slapp vognene unna

Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)

I spor som går utenfor bremsesystemet slapp dødsvognene ut fra Alnabruterminalen.

26.03.10 11:35

Se på bildet over. I Bakgrunnen ser du de gamle holdebremsene som skal hindre at vognene får for stor fart når de ruller nedover jernbaneskinnene på Alnabruterminalen. I forgrunnen ser du spor uten slike holdebremser. Spor beregnet på vanlig trafikk med lokomotiv som styrer farten. Det var her de 16 tomme vognene rullet forbi bremsene på vei ut av Alnabruterminalen.

- Det er ingen hemmelighet at vognene kan ha kommet ut på en annen linje. Jeg vet ikke om det har skjedd, og hadde jeg visst det ville jeg heller ikke kunnet sagt det, sa banesjef Per Hermann Sørlie da han viste fram sikkerhetssystemet på Alnabruterminalen torsdag ettermiddag.

Les: Her startet ferden

Feil spor
I følge kilder VG har snakket med er det altså dette som har skjedd onsdag ettermiddag. Alarmsentralen 110 fikk melding om vognene på vei mot Sjursøya klokken 13:15:26 onsdag. Cirka et minutt senere blir alarmsentralen varslet om at ulykken har skjedd.

Les: - Å advare om dette er ikke i menneskets makt
Les også: Togkatastrofen i bilder
Les også: - Som å komme inn i en ubehagelig verden

Klikk på bildet for å forstørre.

Minutter tidligere hadde de 16 vognene blitt koblet fra et skiftlokomotiv på Alnabruterminalen. Da lokomotivet trakk seg ut, var vognene låst i en av sporbremsene på terminalen. Dette er en slags parkeringsbremser som er montert på skinnegangen.

Men like etter at lokomotivet hadde koblet seg av vognene, slapp sporbremsene og toget begynte å rulle. Nå jobber teknikere på Alnabru med å se om det er tekniske feil ved bremsesystemet som gjorde at sporbremsen slapp. Så langt er det ikke funnet, og trolig er mennesklig svikt årsaken.

Les: - Lokomotivet trakk seg ut, så begynte vognene å rulle

Under etterforskning
Nedenfor «parkeringsbremsene» på terminalen er det en rekke bremsesystemer som skal kontrollere hastigheten til vognene. Men i tillegg er det togspor som går utenfor disse bremsesystemene. Det var på et av disse togsporene at vognene ble styrt inn ved en feiltakelse.

Nedenfor ser du et oversiktsbilde av Alnabruterminalen. Den røde streken viser sporet uten sporbremser som vognene rullet på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Nettavisen/1881)

Togledelsen forsøkte å stoppe vognene flere steder på vei ned mot Sjursøya. Det tok mellom fem og åtte minutter for vognene å rulle fra Alnabru til enden av sporene på Sjursøya der de krasjet inn i Oslo Containerterminal.

Ulykken blir nå etterforsket av politiet for å se om det ligger en straffbar handling bak ulykken. I tillegg vil Jernbaneverkets uhellskommisjon og Statens havarikommisjon granske ulykken for å se om prosedyrer ble fulgt, og for å se om det er mangler ved prosedyrer og teknikk som kan forklare den tragiske ulykken der Cato Kyrre Breistrand, Geir Atle Lind og Leif Kåre Nordmo omkom.

Les: Disse omkom i godsvogntragedien

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.