Her startet ferden

Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)

Nå har Jernbaneverket satt inn et eldgammelt bremsesystem for å hindre vognene i å rulle.

- Vi skal være sikre på at alle prosedyrer og alt det tekniske er i orden før vi tar det i bruk igjen. Hittil har vi ikke funnet noe feil, sier banesjef Per Hermann Sørlie.

Han er Jernbaneverkets øverste sjef for jernbanen på Østlandet. Skinnene på Alnabruterminalen er «hans». Torsdag ettermiddag fulgte han kobbelet av pressefolk rundt på området for å viste hvordan sikkerhetssystemet skal fungere.

Hva som gikk feil da 16 godsvogner dundret nedover fra Alnabru og knuste konteinerterminalen på Sjursøya vet han ennå ikke. Men han tror ikke det var teknisk feil på Alnabru som førte til ulykken.

Vognene hadde nettopp blitt hektet av et skiftelokomotiv da de begynte å rulle nedover mot Oslo.

Les: - Lokomotivet trakk seg ut, så begynte vognene å rulle

Det tok noen minutter for vognene å rulle de sju kilometerne ned til Sjursøya. Der visste de ingenting før vognene kom.

Les: Ble varslet - men for sent

Bremsesystemer
De 16 vognene sto plassert i en av sporbremsene på terminalområdet da de begynte å rulle. Holdesystemet er som en parkeringsbrems for vogner, men denne bremsen er altså på skinnene og ikke på vognene. Disse slapp og vognene begynte å rulle. Hvorfor det skjedde er foreløpig usikkert.

Hele terminalområdet heller nedover mot Oslo, og det er også poenget. Ved hjelp av bremsesystemer og sporskiftere ruller vognene på plass. Når vogner skal flyttes på blir bremsesystemene armert slik at de skal bremse og stoppe vognene på vei nedover skinnene.

- Dette er et system som brukes på alle stasjoner i Europa. Det ble første gangen bygget i USA i 1920. Dette anlegget ble bygget i 1971, sier Sørlie.

Når systemet nå er koblet ut som følge av onsdagens ulykke, har man tatt i bruk et gammelt manuelt system. Alle vognene blir nå flyttet med lokomotiv. Vogner som parkeres blir sikret fysisk med bukker under hjulene som hindrer at de begynner å rulle.

Ukjent feil
Hva som gjorde at vognene klarte å rulle over alle sikkerhetssystemer på Alnabruterminalen kan ikke Sørlie svare på.

- Jeg beklager at vi ikke kan si noe om det før etterforskningen er ferdig. Jeg vet heller ikke alt. Det er mange spørsmål vi selv ønsker svar på, sier Sørlie.

Et av spørsmålene Sørlie ikke har svar på, var om vognene rullet over bremsesystemene, eller om de ved en feil har blitt penslet inn på en linje utenom disse bremsesystemene. En linje som brukes til vanlig togtrafikk.

- Det er ingen hemmelighet at vognene kan ha kommet ut på en annen linje. Jeg vet ikke om det har skjedd, og hadde jeg visst det ville jeg heller ikke kunnet sagt det, sier han.

For at vogner skal begynne å rulle, er det nødvendig med svært slakk nedoverbakke - 5 meters fall per 1000 meter - det oppleves som en rett strekke for folk flest.

Foto: Kjetil Mæland

Preger bedriften
Det var vognene til CargoNet som rullet de åtte kilometerne fra Alnabruterminalen til Sjursøya onsdag.

- Det er klart at hele bedriften har blitt preget av denne hendelsen. Denne hendelsen har forvoldt stor skade og det går ut over alle sammen. Derfor har vi i dag hatt allmøter for å informere, og for at de ansatte skal få lufte ut og få gi uttrykk for følelser, sier informasjonsdirektør Bjarne Wist i CargoNet.

Når det gjelder årsak til ulykken, har heller ikke Wist noen svar.

- Vi åpner nå våre bøker for politiet og havarikommisjonen, og avventer etterforskningen, sier han.

Alnabruterminalen Foto: (1881/Nettavisen)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag