Gå til sidens hovedinnhold

Her vil Frp ha T-banestasjon og en roterende restaurant

Oslo Frp vil forlenge Holmenkollbanen til Tryvann. - Det ville satt Oslo på kartet.

Oslo Frp vil forlenge T-banen fra Frognerseteren til Tryvannstårnet. Målet er gjøre det lettere å bruke området ved det velkjente tv-tårnet både sommerstid og vinterstid.

- Vi ønsker å utvide tilbudet for innbyggerne på en moderne og god måte, og vi ser at det mangler T-bane til Tryvann. Derfor vil vi forlenge T-banen helt opp dit, sier Oslo Frps førstekandidat i kommunevalget, Aina Stenersen, til Nettavisen.

Stenersen mener Tryvannstårnet og området rundt kan bli en stor attraksjon for Oslo, som kan gi byen et løft.

- Satsingen på kollektivtrafikk og på Tryvannstårnet har stått stille her, så vi ønsker å gi området et skikkelig løft, sier hun.

Les mer

Venstre refser Frp-topp: - Ikke bare menn i kondomdrakt som sykler

- Penger fra PR-rådgivere

Ifølge Frp-politikeren vil utvidelsen av Holmenkollbanen, som inkluderer en ny stasjon på Tryvann, anslagsvis koste 300 millioner kroner.

- Men det er en god investering i infrastrukturen i Oslo, og det er også en god måte å utnytte Marka på en bedre måte. Det vil dessuten gjøre det lettere for barnefamilier og andre innbyggere å komme seg ut på tur, sier Stenersen.

- Hvordan skal dere finansieres dette?

- Oslo kommune har et budsjett på 73 milliarder kroner, så det går fint å ta det innenfor kommunens budsjett. Til sammenligning hadde byrådet ingen problemer med å finne 120 millioner kroner til miljøfest og PR-rådgivere, og da sier vi at vi heller kan bruke en stor del av de midlene på kollektivtrafikken, samt ta resten fra kommunebudsjettet, sier hun.

Stenersen mener det er på tide at Oslo kommune begynner å investere i T-banenettet i Oslo med egne midler, i stedet for inntektene fra bompenger og kollektivtrafikk.

Les mer

Frp lover å fjerne eiendomsskatten i Oslo innen ett år: - Det blir som dop

- En roterende restaurant

I en valgkampanje fra Oslo Frp kommer det også fram at de ønsker å rive dagens 118 meter høye tv-tårn på Tryvann fra 1962.

«Området er godt egnet for turisme, og et nytt Tryvannstårn, gjerne med en roterende restaurant på toppen, vil skape et utsiktspunkt som er helt unikt og tiltrekke seg både turister og byens befolkning», skriver de i kampanjen.

- Hvorfor vil dere rive tårnet?

- Det er fordi at det er gammelt og trenger en utskifting, og så ønsker vi å gi området et stort løft. Det er mye potensiale som ligger i det området, sier Stenersen.

- Og med en restaurant på toppen?

- Ja, det er jo drømmen. Det er en flott utsikt å kunne nyte et måltid der. Det kunne virkelig satt Oslo på kartet på en positiv måte, sier hun.

I 2017 ble FM-radiosendere i Tryvannstårnet slått av, og tårnet hadde dermed ikke lenger noen operativ bruk. Nå ser Oslo Frp for seg at private bygger et nytt tårn.

- Jeg tror det er mange som kan være interessert, sier Frp-politikeren.

Les mer

Frp ber bystyret vrake Fornebubanen

Også foreslått i 2016

Det er ikke første gang det foreslås å forlenge Holmenkollbanen. For tre år siden ba nestleder i Byutviklingskomiteen, Camilla Wilhelmsen (Frp), byrådet om å utrede muligheten for å forlenge T-banen til Tryvann.

- Det er skjedd svært lite fra byrådets side. De er lite villige til å tenke nytt når det gjelder kollektivtrafikken og når det gjelder å lage nye T-banestasjoner i Oslo. Vi ønsker jo å ha fortgang i disse planene allerede nå, sier Stenersen.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger