RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Het trend i motebransjen

(Side2/Produsentene)
Flere og flere gir til veldedige formål.

(SIDE2): Det virker som om en av de heteste trendene i motebransjen akkurat nå, er å engasjere seg i veldedig arbeid. Flere og flere selskaper donere deler av salgsinntektene, og til og med produkter, til veldedighet, og får en annen type oppmerksomhet, både fra forbrukerne og media.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Gir bort sko
Det virker som forbrukerne også tiltrekkes av den ideelle tankegangen.

Tidligere i år snakket vi med produsenten bak de populære tøyskoene TOMS («Shoes of Tomorrow»), Blake Mycoskie. For hvert par sko han selger, gir han bort ett par til et trengende barn.

Han har til nå solgt og gitt bort omkring 600.000 par sko, og har dermed gjort TOMS til en millionforretning.

– Hemmeligheten bak suksess tror jeg er å lage ting som folk bryr seg om. Folk relaterer seg ikke til merker, de relaterer seg til følelser. For meg er det veldig viktig at folk ikke går med skoene fordi de vil hjelpe ett barn, men at de sprer historien, og jeg vil det skal forandre hvordan folk tenker på fortetninger. Barna vi hjelper er viktig for meg, sa han til Side2.

Les hele saken:Har gitt bort 600.000 par sko

Kvinne hjelper kvinne
Men TOMS-gründeren er langt fra alene om å bruke veldedighet som salgsargument.

Motemerket Saint Tropez er en av de siste til å kaste seg på veldedighetsetrenden.

I august lanserer de et såkalt «Woman to Woman»-skjerf. Deler av salgsinntektene går til Dansk Flyktningehjelps arbeid for kvinner i Myanmar, og tanken bak er at kvinner skal hjelpe andre, mer vanskeligstilte, kvinner.

På grunn av en syklon som rammet landet i 2008, har 450.000 familier blitt hjemløse. Kvinnene i Myanmar skal bruke pengene de får fra Saint Tropez, til å bygge opp en liten virksomhet, og dermed stå bedre rustet til å forsørge sin familie.

- Vi gleder oss til å gi støtten fra Saint Tropez videre til kvinnene i Myanmar. Disse kvinnene har mistet alt – utenom deres sterke vilje til å kjempe, leve og gi deres barn en bedre fremtid. De trenger vår hjelp til å bygge opp deres liv igjen. Samarbeidet med Saint Tropez gjør at vi kan møte deres behov, sier Henriette Von Essen-Leise, innsamlingssjef i Dansk Flyktningehjelp i en pressemelding.

DEL DENNE ARTIKKELEN

Design-veldedighet
Også den populære billigkjeden, Lindex, annonserte nyrlig at de vil bidra til veldedig arbeid.

I høst lanserer de en kleskolleksjon i samarbeid med den New York-baserte designeren Narciso Rodrigues, og den eksklusive kolleksjonen har fått navnet «Pink Collection». Ti prosent av salgsprisen vil gå til Kreftforeningen, og det er ingen tilfeldighet at de har valgt å støtte nettopp denne saken.

Lindex er en av Kreftforeningens hovedsponsorer, og har støttet kampanjen mot brystkreft siden 2003.

– Det er første gang vi samarbeider med en stor internasjonal designer. Vi tror kundene våre vil sette pris på å kunne kjøpe en rimelig og eksklusiv designerkolleksjon samtidig som de gjør en god gjerning. På denne måten bidrar de til å støtte kampen mot brystkreft, sier Nina Haugen, presseansvarlig i Lindex Norge i en pressemelding.

Gir bort alt
Mens mange bedrifter velger å gi deler av inntektene til veldedig arbeid, tar noen det ett sted lengre. Arts and Craft valgte å gi bort 100 prsent av sagsinntektene da de i 2009 lanserte et isbjørnsmykke. Inntektene gikk da til WFF og deres arbeid med å bevare isbjørnstammen i Arktisk.

Viktig også i fremtiden
Selskapene over er bare noen eksempler på organisasjoner som har latt seg engasjere av veldedighet. Listen over givervillige motehus er lang, og fortetningsmodellene er mange.

Det flott å se at mote og veldedig arbeid kan være to sider av samme sak, og med det stadig økende fokus på å gi tilbake til samfunnet, er det god grunn til å tro at dette vil bli en vedvarende trend.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere