*Nettavisen* Nyheter.

Hett Atlanterhavsmarked for tankerne

Det er i Atlanterhavet det skjer for tankmarkedet for øyeblikket, og raten har tippet over 100.000 dollar dagen for supertankerne

19.05.08 00:23

Ifølge den ukentlige markedsrapporten til skipsmeglerhuset P.F. Bassøe så fortsetter presset å bygge seg opp for de ulike tanksegmentene i Atlanterhavet, som virkelig ser ut til å være markedet å være i for rederne. Det er mangel på tonnasje i alle kategorier noe som fører til oppgang i ratene.



Sterkest er markedet for VLCC’er fra Vest-Afrika, hvor ratene har klatret 25 poeng til worldscale 160 i løpet av den siste uken. Raten tilsvarer rett over 100.000 dollar dagen for en reise til US Gulf.



Styrken er på langt nær den samme i VLCC’enes hovedmarked i den Arabiske Gulf. Utviklingen i Vest-Afrika dro opp ratene vestover fra ws 97,5 til ws 105, som gir dagrater på 71.000 dollar dagen. Østover var markedet derimot flatt på ws 110, eller rett under 59.000 dollar dagen.



Bassøe ser tegn på at utviklingen er i ferd med å smitte over på Gulfen med tynnere tonnasjelister og økt interesse fra de asiatiske befrakterne. Det er tilgangen på eldre skip med enkle skrog som hittil har holdt igjen ratene, men Bassøe mener presset nå ligger på befrakterne.



Suezmax’ene har også merket den sterke utviklingen i Atlanterhavet og ratene har steget den seneste uken. Fra Vest-Afrika til USA steg raten fra ws 182,5 til ws 205, som gir 62.000 dollar dagen. Den største festen er imidlertid i det indre Middelhav. Her har det sesongmessige strammet seg til og ratene steg voldsomme 60 poeng til ws 230 den siste uken på havneproblemer. Det gir rater på 104.000 dollar dagen.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag