RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
REAGERER: Sjef Per Høiby (t.v.) er i harnisk etter Aftenpostens utslag.
REAGERER: Sjef Per Høiby (t.v.) er i harnisk etter Aftenpostens utslag. Foto: Anette Karlsen (NTB scanpix)

Høiby: - Ryktene er usanne

Sist oppdatert:
PR-giganten First House slår tilbake mot Aftenposten.

I Aftenposten onsdag publiserer politisk redaktør Harald Stanghelle en artikkel med svært alvorlige anklager mot First House.

- Unntak
- Normalt kommenterer vi av ulike årsaker ikke kundeforhold. I denne saken ser vi oss nødt til å gjøre et unntak, fordi Stanghelle videreformidler og gir ytterligere autoritet til ubekreftede rykter om at vi bryter vårt og bransjens etiske regelverk, skriver sjef Per Høiby i en pressemelding publisert på selskapets egen hjemmeside.

Stanghellle stiller spørsmål ved om First House har Kina som oppdragsgiver.



«Hvorfor akkurat nå?»
Han viser til et innlegg i Dagens Næringsliv, signert tidligere FN-ambassadør og nåværende partner i kommunikasjonsbyrået First House, Morten Wetland.

«Det interessante er hvorfor det akkurat nå er så viktig for den vanligvis så korrekte Wetland å tre ut fra sin diplomatdiskresjon. Er det for å oppfylle ukjente forpliktelser fra det som for oss andre er anonyme First House-oppdragsgivere,» skriver Stanghelle.

- Har ikke Kina som kunde
- Det er ikke riktig at vi har Kina som kunde. Vi har ikke oppdrag som beskrevet i Stanghelles artikkel, sier Høiby.

Høiby henviser til bransjeorganisasjonen KOMMs etiske regelverk, som slår fast at kommunikasjonsrådgivere skal «være åpne om sine roller og hvem man representerer når man opptrer som aktør på oppdragsgivers vegne i offentligheten».

- Utenkelig
- Det er derfor utenkelig at vi skal delta i en debatt i det offentlige rom knyttet til et betalt oppdrag, uten at det ble opplyst hvem som var oppdragsgiver, fortsetter han.

Han sier det er «svært alvorlig at Aftenposten videreformidler det avisen selv omtaler som ubekreftede rykter, og gir dem både et autoritativt preg og ytterligere spredning, uten å kontakte oss på forhånd».

- Når ble du kjent med saken, Høiby?

- Jeg ble kjent med saken da den ble publisert på Aftenposten tirsdag kveld, sier Høiby til Nettavisen.

- Brudd på Vær Varsom-plakaten
PR-sjefen mener artikkelen er et klart brudd på presseetikken:

- Det er etter vår mening et klart brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 om at den som utsettes for sterke beskyldninger skal ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger, sier Høiby.

- Ikke tatt stilling til klage
- Betyr det at dere kommer til å klage inn saken for Pressens Faglige Utvalg (PFU), Høiby?

- Det har vi ikke tatt stilling til, sier han til Nettavisen onsdag formiddag.

- Hva er det du vet, som du ikke forteller?
- Reaksjonen fra First House er som forventet. Alle, også First House, har anledning til å prøve sin sak for PFU, sier Stanghelle til Nettavisen.

- Jeg mener at i en subjektiv kommentar som den jeg har skrevet i dag, har jeg stor frihet. Det jeg gjør, er å stille spørsmål ved om det er kinesiske interesser som medvirker til den svertekampanjen First House deltar i, mot nobelkomiteen, sier Stanghelle.

- Hva er det du vet, som du ikke vil si?

- Jeg vet ikke noe sikkert, men har gode, men ubekreftede rykter. Så vi får se, på et eventuelt senere tidspunkt, svarer Stanghelle.

Nettavisen har forsøkt å nå sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen, for en kommentar til saken.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere