RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hiv-kampanje fra Dinamo

Sist oppdatert:
I september ble Dinamo valgt til å lage en kampanje som setter fokus på fordommer mot hiv-smittede. Nå er tre filmer klare for visning på kinoer over hele landet.

- Folk flest liker jo å se på seg selv som åpne og fordomsfrie. Hiv-positive opplever noe ganske annet i praksis. Mange er derfor lykkelig uvitende om sine fordommer og hvilken skade de kan gjøre. Kampanjen er et ærlig forsøk på å la seeren møte seg selv i døra, i håp om fremkalle en ørliten selvransakelse, sier tekstforfatter Stein Simonsen i Dinamo i en pressemelding.

Slagordet i kampanjen er: "Det verste med hiv sitter i hodet på de som ikke har det."

- Vi jobbet tett sammen med en gruppe hiv-positive i idéfasen. Mange gav uttrykk for at den klart største belastningen med hiv faktisk er fordommene og stigmatiseringen man møter fra omverden. Vi tror få er seg bevisst det ansvaret - og ikke minst den muligheten - vi alle har til å gjøre det lettere å leve med hiv, sier AD Thomas Anker.

Trekløveret bak kampanjen består av Pluss-LMA (Landsforeningen mot aids), Aksept og Helseutvalget for homofile og lesbiske. Foruten tekstforfatter Stein Simonsen og AD Thomas Anker har teamet hos Dinamo bestått av prosjektleder Marianne Løvli Vetland, konsulent Svein Sælid og planner Henrik Habberstad. Filmene er produsert av Pravda og regissert av David Reiss-Andersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere