Den amerikanske visekorporalen Ted Daniels (37) havnet midt i en farlig og dramatisk skuddveksling med Taliban i fjor da han tjenestegjorde i Afghanistan. Kameraet, som var festet på hjelmen til Daniels, fanget opp hele hendelsen.
Videoen har ligget ute på YouTube siden september i fjor, men det er først nå at soldaten i videoen stiller fram med navn. Klippet har blitt sett hele 23 millioner ganger.
37-åringen sier han ikke lenger orker å se filmen fordi det er for smertefullt.
- Hjelp meg
Videoen viser at soldaten er i ferd med å stige ned et fjell. Han avfyrer mange skudd mot Taliban, og fiendens kuler slår ned i bakken rundt ham.
Én av kulene rikosjetterer og treffer ham i hånden.
- Jeg er truffet, roper han gjentatte ganger.
- Hjelp meg, fortsetter han.
I ettertid innrømmer Daniels at det ikke var så lurt å bevege seg ut i åpent lende, midt i en skuddveksling med Taliban.
- Det var ikke den mest taktiske og briljante tingen å gjøre, sier han i et intervju med The Washington Post.
Truffet fire ganger
Han ble truffet flere ganger av granatsplinter, men klarte likevel å komme seg i dekning bak et pansret kjøretøy.
- Jeg ble truffet fire ganger. Kameraet på hjelmen døde ut, og jeg klarte å komme meg ned fra fjellet på egen hånd. Jeg ble også truffet i siden av hjelmen, og vernebrillene ble skutt vekk fra ansiktet mitt, sier han i intervjuet.
Daniels forteller at han aldri hadde til hensikt å offentliggjøre videoen, men skulle laste den opp på en privat YouTube-konto.
Et annen YouTube-bruker, Funker530, fikk imidlertid snusen av videoen, og fikk lov av Daniels til å legge den ut offentlig.
- 150.000 i inntekter
Bare etter noen få dager hadde flere hundretusener sett YouTube-videoen, og flere store TV-kanaler som CNN viste den fram i sine nyhetssendinger.
Høytstående militærtjenestefolk fryktet at videoen, hvor Daniels roper om hjelp, kunne bli brukt som propaganda av Taliban.
Daniels forsøkte å få tak i YouTube-brukeren for å be ham fjerne videoen. Men lyktes ikke med å få kontakt med brukeren.
The Washington Post anslår at videoen kan ha generert 150.000 dollar i annonseinntekter.
