RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hjem fra ferie til skyhøy mobilregning

Foto: Trond Lepperød
For dem som har mottatt en sjokkregning etter ferieopphold i utlandet, er det bare en ting å gjøre.

OSLO (NTB): Skyhøye mobilregninger etter ringing, teksting og annen datatrafikk, venter mange som kommer hjem fra utenlandsferie.

Mobiltrafikk utenlands er fortsatt en melkeku som selskapene tjener uforholdsmessig mye penger på. Ifølge Forbrukerrådets fagekspert foregår det en overprising av tjenestene som tilbys.

For dem som har mottatt en sjokkregning etter ferieopphold i utlandet, er det bare en ting å gjøre. Det er å ta kontakt med telefonoperatøren.

- Hvis forbrukeren mener regningen er urimelig, må vedkommende ta kontakt med telefonoperatøren for å finne en løsning. Hvis de ikke kommer fram til en løsning, kan det klages inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Forutsetningen er at det har vært en dialog mellom kunden og telefonoperatøren, og at forbrukeren har fått avslag på klagen, sier Finn Myrstad, fagsjef for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Automatisk nedlasting
Myrstad sier at de vanligste årsakene til skyhøye regninger, er mobil-apper som oppdaterer seg selv fordi innstillingene er satt slik. Det kan være automatisk nedlasting av epost eller en vanlig ting som for eksempel bruk av kartfunksjonen på telefonen. Den skaper mye datatrafikk. Nedlasting av filmer og lesing av nettaviser kan også koste flesk.

I utgangspunktet er det brukerens ansvar å holde orden på kostnadene ved bruk av mobiltelefon eller nettbrett i utlandet. Enkelte mobiloperatører har lagt inn en kontrollfunksjon som automatisk gir en advarsel når beløpet har passert 400 kroner og sperrer alll trafikk når grensen på 500 er passert. Hvis kunden da skal fortsette, må det aktivt bes om et større beløp. NetCom trekkes fram som en av de flinkeste elevene i klassen til å informere kundene om beløpsgrenser.

- Vanskelig utenfor Europa
Myrstad mener sikkerheten gradvis er blitt bedre som følge av EU-regler, men at det utenfor Europa fortsatt er veldig vanskelig og uoversiktlig.

Han råder forbrukeren til å sjekke innstillingene på telefonen, eventuelt skru av mobiltrafikken fullstendig og koble på når det er et trådløst nettverk eller begrense bruken bare til det mest nødvendige.

- Kjøp et lokalt simkort på lokale betingelser. Det er iallfall et godt råd, sier fageksperten i Forbrukerrådet.

Post- og teletilsynet har vurdert sikkerheten til mobilkundene og kommet fram til at det ikke er nødvendig med en sperretjeneste for å beskytte kunder mot løpske regninger etter nedlasting av data.

Tilsynet har sett på behovet for et nytt og strengere regelverk. Konklusjonen er at de aller fleste av de norske mobilselskapene allerede tilbyr makspriser eller tilsvarende ordninger. (©NTB)

3658150

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere