RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hold formen på ferie

Sist oppdatert:
Se hvordan du unngår å legge på deg og ødelegge formen i ferien.

(SIDE2): Her er oppskriften på hvordan du unngår å drepe formen i sommer, og hvordan du helt enkelt holder deg i form på ferie.

Før frokost
Trening før frokost kan være bra dersom du ønsker å gå ned litt i vekt, eller å holde fettet unna. Er du derimot blant dem som ønsker å bygge muskler kan det være greit med en liten gåtur, enten på tredemølle eller ute i det fri, men ingen tunge vektøkter før frokosten er inntatt. Spar heller dette til senere på dagen.

Ikke spis for mye: Styr unna å spise for mye til frokost selv om buffeen på hotellet ser fristende ut. Selv om du betaler for å kunne spise alt, behøver du det ikke!

Mat på ferie
Generelt er restaurantmat ikke like sunt og helsemessig bra som det du kan mekke sammen på kjøkkenet ditt hjemme. Selv om du bestiller sunne retter, som kylling og tunfisksandwich bør du passe på hva som gjemmer seg i rettene. Spør gjerne servitøren om det er mulig å kutte ut unødvendigheter som smør, majones og lignende.

Tips: Når du bestiller mat til DIN kropp er det du som bestemmer hva som skal inn i den.

Les Cornelis´ blogg her

Vann
De fleste nordmenn er flinke til å hive innpå billig alkohol under ferien, men vi er ikke alltid like flinke til å sørge for ordenlig væske; nemlig vann. Når du ligger på solsengen i syden eller plasker i badebassenget i varmen er det vann kroppen skriker etter. Ikke alkohol!

Husk: Drikk vann før du føler deg tørst!

Helsekost på ferie
Du trenger ikke å glemme proteinshake og omegatilskudd selv om du er på ferie i utlandet.. Heldigvis er også de fleste andre land så siviliserte at de kan tilby dette i sine helskostbutikker eller farmasier, så det er ingen grunn til å droppe dette helt selv på ferien. Pass bare på at i enkelte land selger de, over disk, sterkere saker enn norske helsemyndigheter anbefaler, men så lenge du holder deg til proteintilskudd og omegafett er faren svært liten for at du får i deg noe galt.

Tren kort, men hardt
Det siste mange vil gjøre er å bruke mye tid på trening under ferien. Likevel blir de fleste mer tilfreds etter en treningsøkt, og om du legger inn korte, effektive økter under ferien, vil nok ikke bare kroppen se bedre ut- du vil nok temmelig sikkert også føle deg bedre.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere