RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hold hodet kaldt i julen!

Sist oppdatert:
Fester og middager, lunsjer og kaffeselskap står for tur. Har du bestemt deg for å holde fokus gjennom julen eller har du valgt å «ta litt fri» fra forsettene dine om et sunt og balansert kosthold? Vi gir deg noen tips om kloke valg!

Fester og middager, lunsjer og kaffeselskap står for tur. Har du bestemt deg for å holde fokus gjennom julen eller har du valgt å «ta litt fri» fra forsettene dine om et sunt og balansert kosthold? Vi gir deg noen tips om kloke valg!

Det kan være vanskelig å vite hvordan du skal forholde deg til alt det som serveres. Du vil kanskje være høflig og forsyne deg av det som blir servert. Samtidig har du ikke lyst til å spise søte kaker og desserter eller pasta og poteter som ikke er bra for deg.

Dersom du har daglige middager, lunsjer eller kaffeselskaper i de neste to ukene, er det lurt at du tar noen hensyn. Her er noen råd du kan ha nytte av å følge:

1) Ikke sult deg på forhånd selv om du vet at du skal spise tre-retters middag på kvelden

2) Sørg for at du spiser tilstrekkelig med protein tidligere på dagen og vær spesielt oppmerksom på å velge lavglykemisk mat på forhånd

3) Forsyn deg godt av fisk, kjøtt og grønnsaker til middagen

4) Ta én liten potet i stedet for 3 store, eventuelt en liten porsjon pasta eller ris

5) Drikk vin til maten i stedet for øl, lettøl eller alkoholfri øl

6) Smak for all del på desserten!

7) Velg drinker av hvitt eller brunt brennevin fremfor søte likører eller drinker

8) Velg kaker basert på nøtter og sjokolade, eller ta frisk frukt fremfor hvetebakst og sukkerbrød

Det du spiser mellom nyttår og jul er uansett viktigere enn det du spiser mellom jul og nyttår

Dersom du har to-tre selskaper i vente i julen, er det kanskje en god anledning til å nyte det som blir servert uten altfor store kvaler. Det er alle de andre måltidene resten av uken, eller året for den saks skyld, som er utslagsgivende for varige resultater på vekt og helse, ikke disse få selskapene.

La utskeielsene være en motivasjon

Planlagte utskeielser kan faktisk være en forutsetning for å lykkes med varige kost- og livsstilsendringer! Utfordringen er nemlig ikke å unngå slike anledninger fullstendig, men å ikke la en slik middag eller en fest være starten på en ond sirkel. La i stedet den ene «utskeielsen» være en motivasjon for deg videre, en bekreftelse på at du håndterer slike utskeielser og henter deg inn igjen etterpå. God jul!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere