RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hold vekten i høst

Foto: Monkey Business Images (Crestock)
Sist oppdatert:
TV og innekos blir lett til flere kilo. Slik holder du vekten.

(SIDE2): Om sommeren er det mye frukt, salater og utendørsaktiviteter. Men om høsten blir dette lett erstattet med usunn mat og sofatid – den perfekte oppskriften på å plusse til noen ekstra kilo.

Artikkelen er levert av Helsenett.no

Bare 100 ekstra kalorier om dagen fører til en årlig vektøkning på fem kilo. Men det kan være enkelt å glemme når du går rundt i tjukke gensere og jakker.

Høsten tar egentlig med seg mye god og sunn mat, som epler og grønnsaker, men det skal ikke mye til for å gjøre dem «farlige». Poteter for eksempel er i grunnen sunt, men ikke når du gratinerer dem i fløte, smør og ost.

Mer TV-tid fører også lett til mer snacks og stuebordet blir gjerne dekket til med chips, dip, brus, smågodt, pizza og øl. Det blir flere kalorier, men mindre aktivitet, og det skal ikke mange kveldene til før vektøkningen merkes.

Farlig mat
Vær oppmerksom på hva du putter i munnen din. Pass spesielt opp for disse seks:

1. Smågodt: Det holder som regel ikke bare med en sjokoladeplett. Før du vet ordet av det har du spist like mye som en hel sjokoladeplate. Gjem derfor godteri ute av synet og hold deg til sunnere mellommåltider. Spis frukt eller ty til sukkerfri tyggegummi når du kjenner søtsuget.

2. Kremete supper og stuinger: Supper og stuinger høres kanskje ikke så usunne ut, men når de er fulle av fløte og ost er de også fulle av kalorier. Ofte følger også en stor kurv med hvetebaguetter med smør til som kan gjøre selv de sunneste suppene usunne.

3. Grønnsaker med fett: Rotgrønnsaker er i seg selv sunne, men de trekker til seg mye fett. Antallet kalorier kan firdoble seg når du steker dem, tilsetter fløte, ost, smør eller bacon. Unngå problemet med å tilberede grønnsakene i ovnen uten å tilsette usunne produkter.

4. Drikke: Om høsten er det kanskje ekstra godt å kose seg med noen kopper solbærtoddy eller varm sjokolade, men husk på at det er lett å glemme kaloriene du drikker. Det gjelder også alkohol. Drinker er bare kalorier som kommer i tillegg og gir ikke metthetsfølelse. Velg heller en kopp grønn te, lettøl eller vin når du skal kose deg i høstmørket.

5. Kaker og desserter: Varm eplepai med iskrem og nøtter hører høsten til, men er litt av en kaloribombe. Styr derfor unna skorper og hold deg til én liten porsjon.

6. Snacks: Flere poser med chips forsvinner lett når godfilmen eller fotballkampen er på skjermen. Velg heller sunnere snacks som frukt og grønnsaker i biter. Bare det å gå over til popcorn kan være et sunnere alternativ (så lenge du ikke heller smør over dem).

Praktiske råd
1. Tilbered maten uten fett:
Ikke tilsett smør, fløte eller ost når du lager mat. Du kan også kutte mange kalorier ved å bruke ovnen framfor stekepanna.

2. Vær aktiv: Ikke bare sitt i sofaen. Gå en tur, rak løv eller se favorittprogrammet mens du tråkker på ergometersykkelen.

3. Gjem unna nei-mat: Skyv godteriet innerst i det øverste skapet og finn sunnere alternativ til TV-mat. Ute av syne, ute av sinn.

4. Velg alkoholfritt: Bestem deg for hvor mange alkoholholdige drinker du skal ta før du går ut. Velg alkoholfritt etterpå og spar deg for mange kalorier – og hodepinen dagen derpå.

5. Følg med når du spiser: Det er lett å glemme hvor mye du har spist når det er noe spennende på TV. La det gå litt tid før du forsyner deg for andre gang. Metthetsfølelsen kommer ikke med en gang. Tygg maten godt og nyt hver munnfull istedenfor å svelge unna og skylle maten ned med drikke.

Relevante støttegrupper på helsenett.no
Allergi
Overvekt
Trening
Matvareintoleranse
Diabetes

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere