RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Holder ikke bare med Aftenposten på eiendom

Sist oppdatert:
Garanti Eiendomsmegling har i over ett år benyttet fredags-VG til eiendomsannonser. Oslo-sjef Gunnar Naper tror imidlertid at papiravisene taper kampen mot nettet.

Hver fredag i halvannet år har Garanti Eiendomsmegling rykket inn eiendomsannonser i VG. I tillegg helgarderer Garanti ved å bruke både Aftenposten, lokale medier og Internett.

- Vi har gode erfaringer med VG så langt. Dette er annonser som hele kjeden bruker på landsbasis, sier Naper som er sjef for Oslo-kontoret.

Dermed helgarderer Garanti i mye større grad enn sine konkurrenter, som ofte bruker Aftenposten/FINN-nettverket, kombinert med egne aviser i markedsføringen. Naper anslår at selskapet han jobber for er den femte største eiendomsmegler-kjeden på landsbasis og at selskapet ligger litt dårligere an i Oslo hvor Aftenposten råder grunnen på eiendomsannonser.

Norges største morgenavis har hatt en kraftig nedgang på rubrikksalg de siste årene. Lyspunktet i nedgangstidene (som spesielt har rammet jobbsektoren) har vært at eiendomsinntektene har holdt seg stabilt høye.

Siden rubrikk dukket opp på web midten av 90-tallet, har det vært spådd at papiravisenes rubrikktjenester ville lide og til slutt avgå ved døden. Papirutgavene har delvis holdt stand, selv om de har vært rammet av konjunkturendringer i arbeidsmarkedet de siste par årene.

Nå er det imidlertid ting som tyder på at nettet er i ferd med å snøre seg igjen rundt avisenes papirutgaver. Naturlig nok er det kundenes preferanser i medievalg som vil være mest avgjørende fremover, men også eiendomsmeglernes veiledning vil ha innvirkning på dette.

- For tre år siden gikk alle annonser i avisene og ingen aktører turde å unngå papiret. Nå er det stadig mer som kun går på nettet, hvor resultatene er like gode, sier Naper. Han mener det vil være gradvise endringer over tid som vil gi store utslag. Aftenposten selv har sørget for at FINN.no fanger opp mye av internettveksten på rubrikk, men problemet er at prisene isolert sett er lavere på nett enn de er på papir.

- Vi var først ute av meglerne med å gå i samarbeid med VG og VG.no. Vi føler at dette er fornuftig for kundene fordi det finnes en stor grad av mobilitet i hele landet, sier eiendomsmegleren og mener at nettet også på det området er en vinner på grunn av tilgjengelighet og de ubegrensede mulighetene til å annonsere i hver krok av Norge. Uten at det nødvendigvis koster deg noe ekstra.

- Det som skjer er en erkjennelse av at papir er tungvint og kostbart, med deadliner, produksjonstid og distribusjon. Vi gjør det kundene ønsker, men for oss blir det ekstra administrasjon å kjøre annonser i papiraviser, sier han og viser til at digitale medier per definisjon er mye mer dynamiske: man kan endre visningstider, bilder og endre annonsen underveis i salgsprosessen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere