RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hollywood-regi på Irak-krigen

Sist oppdatert:
- Pentagon knyttet til seg filmregissører fra Hollywood, sier journalist Sigrun Slapgard. Det var den nye mediestrategien under Irak-krigen.

- Krigen var annerledes enn andre kriger fordi vi fikk gassmaske og overlevelsesdrakt. Det gjorde noe med oss som journalister, sier Sigrun Slapgard, utenriksjournalist i NRK.

Under krigen i Irak rapporterte hun fra Quatar. I dag, mandag, lanserer hun boken "Krig og løgn", en kritisk beskrivelse av hvordan det var å jobbe som journalist, som innrullert i den amerikanske hæren. Boken gir et innblikk i NRK Marienlyst som "Sannhetens plattform" under krigen.

- Sigrun ble ofte vraket bort på fjernsyn fordi hun så ofte sa: "Her jeg står får jeg ingenting vite", samtidig som andre journalister var skråsikre, forteller Ragnar Augland, vaktsjef i NRK Dagsrevyen.

- Boken gir et innblikk i en stor nyhetsorganisasjons være– og tenkemåte, kommenterer Harald Stanghelle, politisk redaktør i Aftenposten. Han har lest boken og mener det kommer godt frem hvor mange tilfeldigheter som preger dagens journalistikk. Da NRK presenterte manualer for ødeleggelsesvåpen, var kanalen en av mange som glemte å spørre hvilken stat som lar manualer slenge omkring.

- Det viste seg at de var fra 1986, sier Stanghelle. Det var bare én av medieløgnene.

Avmystifiserer utenriksjournalisten

- Norske aviser var samstemte i kritikken av dekningen. Det fantes ikke én større avis, som skrev at dette er en riktig krig, sier Stanghelle. Han savnet debatter rundt krigen og dekningen av den.

Hva gjorde det med journalistene at de ble innrullert i hæren? Blir de man skyter på "de andre", mens den amerikanske hæren ble "Tony" og "Tim"? Hvorfor ble militæreksperter brukt ukritisk til å drøfte politiske spørsmål i Irak på fjernsynet? Hvorfor dekker norske medier krigen i Irak som kaos nå i ettertid, mens i land der mediene støttet krigen, blir helvetet under Hussains regime dokumenterert?

Journalistprofessor Rune Ottosen mener boken bidrar til å avmystifisere journalistrollen.

- Som Sigrun Slapgard skriver i boken: "Vi driver nedtelling og vi vet det". Mediene er tiltenkt en rolle i krigen, sier Ottosen, som mener bokens styrke er at den ærlige viser journalistiske prosesser.

"This is a fucking war"

Ottosen forteller hvordan løgnene ble løftet opp på et høyere nivå, blant annet gjennom kontoret som forsvarsminister Rumsfeld opprettet for strategiske affærer.

- Det gjorde det legitimt å lyve. Vi ser hvordan løgnen løftes høyere opp i systemet og hvordan den legitimeres. Jeg vil berømme rollen Slapgard gjorde som journalist i Quatar, fordi hun sa flere ganger at: "Her får vi vite nesten ingen ting", sier Ottosen.

En av journalistene i pressesenteret i Quatar spurte høyt: "Hvorfor er vi her? Vi får ikke informasjon om noen ting." Han fikk beskjeden: "This is a fucking war, asshole! No more questions for you." Etterpå ble e-post adressen hans offentliggjort og han fikk 3000 hat-mail.

- Journalister som trår utenfor programmet lever mer farlig enn noensinne. Her har man gått tilbake til strategier fra Korea-krigen: "You can write whatever you want, but if we don't like it, we'll shoot you!", sier Ottosen.

- Vi fikk historier som viste seg å ikke stemme. Gode utenriksjournalister ble sysselsatt av Pentagon på invasjonsstyrkens premisser. Det er umulig å ikke bli fanget inn av krigens dynamikk, sier Slapgard.

- Er det mulig å lage fri krigsjournalistikk?

Dermed spør tidligere sjefredaktør i Dagbladet, John Olav Egeland, om det overhodet er mulig å lage fri krigsjournalistikk.

- Du må innordne deg med en gang du blir innrullert. Vi kan prøve å få frem den andre fortellingen. På arabiske fjernsynsstasjoner gikk helt andre historier, vi kunne sørget for at de arabiske versjonene av krigen kom tydeligere frem, foreslår Slapgard.

Ottosen tror ikke det finnes fri krigsjournalistikk, men at journalister kan være åpnere om hvilken setting de er i.

- Jeg tror ikke egentlig ikke det er mulig. "Embedded"-journalistene bidrar til illusjonen om at du får vite alt, selv om det er lite du får vite. Vi bør være ærlige i forhold til de begrensningene vi har. Når Forsvaret arrangerer presseturer til Afghanistan og Irak, er det nesten ingen journalister som skriver at det er en pressetur, mener Ottosen.

Hollywood i Irak

- Jeg opplevde mediestrategiene som veldig gjennomtenkt. Nytt var at de hadde knyttet til seg filmregissører. Hollywood hadde laget en scene i Quatar. "Jessica"-historien kom frem på den måten, sier Sigrun Slapgard.

Jessica Lynch ble reddet på heorisk måte av amerikanske styrker. Redningsdåden ble filmet med nightvision-kamera. Troppene fortalte at de hadde blitt beskutt, men det var ingen tegn på skyting. En anne medieløgn?

- Da Kelly tok livet sitt traff det meg rett i magen. Det viser ansvaret og alvoret som ligger i løgnen. Alle er glade for at Hussein er borte, men det er verdt å tenke over at det finnes et etisk ansvar, sier Slapgard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere