RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Homofile surfere er markedsførernes drøm

Sist oppdatert:
Forrester Research har for første gang spurt om seksuell legning blant 60.000 respondenter. Resultatene avslører at enkelte målgrupper er mer teknofrelste enn andre.

Forrester Research har foretatt en undersøkelse blant 60.000 menn og kvinner i USA og Kanada. Et av spørsmålene analyseselskapet har hektet på i sin årlige online-undersøkelse, "Consumer Technographics® Benchmark Study", er hvilken seksuell legning de spurte har.

20 prosent valgte å ikke svare på spørsmålet, men likevel mener amerikanske Forrester at undersøkelsen er representativ nok til å gi svar på enkelte preferanser blant nord-amerikanske forbrukere.

Homofile er svært teknologisk orienterte og de første til å teste ut nye dingser på markedet.

- Homofile kvinner og menn er teknologi-flinke konsumenter som benytter Internett og teknologiutstyr mye hyppigere enn de heteroseksuelle. Det gjelder både innenfor shopping, bank-tjenester, underholdning og bygging av nettsamfunn, sier Jed Kolko, senioranalytiker i Forrester, i en pressemelding.

- Markedsførere trenger å ta en nærmere kikk på forbrukeratferd blant homofile kvinner og menn for å finne en strategi som kan nå grupper som konsekvent blir oversett, mener Kolko.

På midten av 90-tallet var lefling med homofile i markedsføringen en trend, men den forsvant etter hvert. Med fremveksten av Internett, har de homofile nettsamfunnene bygget seg store, men få tradisjonelle merkevarebyggere synes å benytte muligheten til å nå disse homogene målgruppene.

Ifølge dotJournalism har målgruppene åpne holdninger til teknologi og en demografisk sammensetning som markedsførere bare kan drømme om.

I tillegg til å være mer velstående (i snitt 4.600 dollar mer årlig enn de heterofile) og ha bedre utdannelse, er homofile ivrige nettsurfere. 80 prosent homofile menn og 76 prosent lesbiske kvinner er online, sammenliknet med henholdsvis 70 og 69 prosent heterofile menn og kvinner.

Forrester skriver i pressemeldingen at nesten 30 prosent av nord-amerikanske, homofile har vært online siden 1996 - sammenlignet med rundt 18 prosent av streite menn og kvinner. Og rundt 63 prosent har gjort et kjøp online de siste tre månedene, mot 53 prosent i den heterofile gruppen.

Homofile menn kjøper bærbare MP3-spillere og surfetelefoner i stort monn, og det er dobbel så stor sjanse for at de har skaffet seg en digital video-opptaker (eksempel TiVo). Dessuten er det en tredels større sjanse for å finne surfere med bredbåndforbindelse innen disse gruppene, viser undersøkelsen fra Forrester.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere