RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hopp og sprett og skyt og hei

Sist oppdatert:
Oppfølgeren til det antatt beste plattformspillet noensinne er rett rundt døren, og vi har bitt oss skikkelig fast i en nesten ferdig utgave av ”Ratchet & Clank 2”.

Da ”Ratchet & Clank” dukket opp rett før jul i fjor, var det som et friskt pust for en sjanger med føttene dypere og dypere ned i uoriginalitetssumpen. Riktignok imponerte ”Jak & Daxter” året før, men da det mange antok å være sjangerens største stjerne (”Super Mario Sunshine”) viste at selv de best kan feile, hadde mange fans allerede begynt på dødsannonsene.

Det som skilte kattedyret Ratchet og robotvennen hans Clank fra røkla, var spillets fokus på våpen og ulike dingser. Ting ingen tidligere hadde sett i et plattformspill (i hvert fall ikke i samme grad).

Og fokuset er minst like stort denne gangen også. Det er over 20 nye våpen man kan kose seg med, blant annet inneholder utvalget et snikskyttergevær og en bombekaster med det flotte navnet ”Mini-nuke”. Alle de gamle våpnene er også på plass, og samtlige av den nye garde kan oppgraderes både en og to ganger.

Første oppgraderingen skjer etter at man har brukt våpenet så og så mye, og det er denne som er ”hovedoppgraderingen”. Denne gjør at skyteren både får et nytt utseende og forandrer navn. Neste forbedring må kjøpes for platinumbolter, oppfølgerens svar på gullskruene. Heldigvis er disse litt lettere å finne.

Insomniac (menneskene bak de to spillene) har også lagt til flere dingser. Nå kan du blant annet gjøre vann til is (og is til vann), fly hangglider (fantastisk morsomt) og anskaffe nye drakter som gjør at du tåler mer. Romskipskytingen fra forrige gang er kraftig oppgradert, og fremstår nå som et spill inne i spillet. Skipet ditt kan oppgraderes, og man har mulighet til å ta på seg forskjellige utfordringer når en er ferdig med den obligatoriske biten. Andre slike ”Spill inne i spillet (eller Maxi-Games)” inkluderer motorsykkekjøring og arenakamper.

Våpnene er ikke det eneste som kan oppgraderes i ”Ratchet & Clank 2”, Ratchet har også mulighet til å forbedre seg under spillets gang. Når du har drept et bestemt antall fiender går kattedyret opp et nivå, med den følgen at han tåler mer. Spillet inneholder altså et lite RPG-element. Ratchet er for øvrig minst like lett å navigere som forrige gang, og han har fått noen nye gjenstander som gjør at det å bevege seg rundt går mye fortere. Blant annet har kattedyret en svevemaskin og noen støvler som gjør at vår kamerat flyr bortover.

Humoren er minst like god som forrige gang. ”Ratchet & Clank” er jo blant de morsomste spillene noensinne (uavhengig av sjanger), og alt tyder på at oppfølgeren vil ta opp arven. Eller hva sier du til en figur som kaller seg selv ”Matematikeren”, og truer med å gjøre deg til et primtall? Spillets historie er også ganske artig, og dreier seg om den naive og distré professor Fizwidget sitt siste prosjekt. Han har nemlig funnet opp et kjeledyr som er alt annet enn kjelelig, for å si det sånn. Og er egentlig professoren den han utgir seg for?

Grafikken er kanskje det området som har fått minst fokus fra utviklerne, men hvis du husker hvor bra forgjengeren så ut, er det eneste andre plattformspillet ”Ratchet & Clank 2” ikke matcher ”Jak 2”. Hvilket som er best av de to, er vi ikke helt sikre på enda. Men konklusjonen blir antakeligvis at du bør anskaffe begge. Spillet er forventet i butikkene mot slutten av november, og vi vender selvfølgelig tilbake med en anmeldelse når den tid nærmer seg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere