Hopper av i fart

Foto: Bergen kommune

Lars Stendal har brukt en viktige del av sitt liv på å banke igjennom Bybanen. Nå hopper han av. Onde tunger mener han frykter konsekvensene.

28.04.06 14:25

- Dette er et prosjekt jeg er veldig trygg på, fastholder Lars Stendal som overraskende hopper fra den utsatte posisjonen som leder fra Bybanen i Bergen til den mer obskure som regionssjef i Jernbaneverket Region Vest.

- Er du feig som hopper før alle premissene du har lagt, blir etterprøvd i praksis.

- Nei, tvert i mot. Jeg er veldig kry over det vi har fått til og jobben jeg går til er meget viktig. Men jeg tror det er riktig å si at det lederskapet jeg er god på er først og fremst den prosessen vi har vært igjennom. Nå skal det bygges og jeg tror det kan være best for prosjektet at det kommer nye folk inn.

- Hva om dette går et visst sted med full musikk?

- Det gjør ikke det. Investeringskostnadene vil selvsagt avhenge av hvordan markedet ter seg, men driften, som er det springende punkt her og der kommunen er eksponert, er vi trygge på. Andre operatører har regnet på dette og kommet til at våre tall holder.

- Hvem har gjort det?

- Utenlandske operatører.

- Kan du gi meg et navn, så jeg kan etterprøve påstanden din?

- Nei, det kan jeg ikke. Men vi har sett på Sporveien i Oslo sine tall og ser at de stemmer godt med våre.

- Men tallene deres forutsetter at banen skal gå på 21 minutter til Nesttun, Vegdirektoratet sier at dere bruker nærmere 30 minutter.

- Vegdirektoratet har ikke satt seg inn i saken i det hele tatt. Dette kommer til å holde og de etableringene som allerede er langs linjen vil gi oss kunder vi ikke visste vi hadde. I reguleringsplanen for Sandviken og Nyhavn er stoppesteder for Bybanen inne, og jeg har diskusjoner som ønsker å posisjonere seg i forhold til stoppesteder helt ut mot Flesland.

- Hva sier du til de som nå hevder du hopper av fordi du frykter at etter deg kommer syndefloden?

- Jeg sier at etter meg kommer en herlig surfebølge for Bergen med et glimrende transportsystem.

Sier Lars Stendal som nå blir jernbanemann. Så trenger ikke Bybanen å frykte konkurranse fra den kanten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.