RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hotell svartelister gjestene

Sist oppdatert:
Hotellene er lei gjester som enten ikke gjør opp for seg eller bare lager bråk. Nå havner de på en svarteliste.

(SIDE2): Dårlige hotellgjester finnes over hele verden. Her i Norge samarbeider hotellene lokalt, mens andre land registrerer dårlig oppførsel.

Ny database
I Australia har hele hotellbransjen gått sammen om å samle alle uønskede gjester på en liste. Denne beredskapen alarmerer hotellene om en bråkmaker eller en svindler prøver å bestille et rom hos dem.

Denne databasen er tilgjengelig for alle aktørene i bransjen som ønsker sjekke opp sine kunder på forhånd.

Ifølge Sydney-avisen The Daily Telegraph, har databasen fått navnet «Guest Behaving Badly» og mer enn 1000 reiselivsaktører benytter seg av tilbudet som startet opp i desember.

- Dårlig oppførsel av gjester kan ha en umiddelbar effekt i form av skade på inventar, men det skulte tapet ligger i andre berørte gjester, sier produktsjef Josh Ginty.

For hotellene og andre overnattingssteder er denne listen et proaktivt redskap for hele næringen, mener han.

Samarbeid i Norge
I Norge vil ingen i hotellnæringen snakke høyt om de tiltak som er satt inn for å stoppe svindlere, bråkmakere og prostituerte. Bruk av lister er strengt forbudt ifølge lovverket, men hotellene samarbeider seg i mellom.

- Hotellene bruker også lister i Norge, men de går mer på rundgang i hver enkelt by. Kjedene benytter seg ikke av denne skjulte aktiviteten for registrering, sir en kilde til Side2.

Etter flere år som resepsjonist på flere hotell i samme by, har han god kjennskap til metodene som brukes.

- Det er særlig folk som stikker av fra regningen som registreres. Enten det er for rommet eller bare minibaren, så er dette uønskede kunder for hotellene. Listene distribueres rundt på hotellene i samme by. De ringer gjerne seg i mellom og samkjøringen er gjerne bedre her enn blant utestedene, forklarer han.

Horer uønsket
Som nattevakt fikk også vår kilde i oppgave å registrere de som tydelig benyttet rommet sitt til prostitusjon. Både prostituerte og kunder ble bedt om å finne en annen arena for sine aktiviteter.

- Blir hotellet kjent for se mellom fingrene på dette området, da er de ille ute ovenfor seriøse gjester, legger han til.

Resepsjonisten Side2 har snakket med kan ellers avkrefte omfanget av raserte rom.

- Bråk kan det gjerne være, men de store ødeleggelsene ser man ikke på norske hotellrom. Det er nok mest en god rockemyte, sier han.

Ukjent for direktøren
Administrerende direktør hos Scandic har ikke hørt om bruk av slike lister i Norge.

- Vi har ikke noen slik svarteliste og jeg tror heller ikke noen av de andre hotellkjedene i Norge benytter seg av en slik registrering. Betaler ikke folk regningen, er det andre tiltak som settes i gang, påpeker Geir Lundkvist.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere