RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hotellet med det rare i

Sist oppdatert:
Alle hoteller har en historie, og Hotel Dusks overgår det meste.

«Hotel Dusk: Room 215» til Nintendo DS er det nyeste spillet fra skaperne av eventyroverraskelsen «Another Code». Sistnevnte var langt fra perfekt, men gjorde sommerferien 2005 enda litt mer behagelig.

Utrolig spennende historie

I «Hotel Dusk» styrer du eks-politimannen Kyle Hyde. Han har en fortid de fleste vil være foruten og jobber nå som dørselger og privatdetektiv, og spillet begynner med at du blir sendt ut på tur og sjekker inn på Hotel Dusk. Et hotell som skjuler både det ene og det andre.

Historien er lang, kjempespennende og full av overraskelser. Jeg har ikke lyst til å avsløre noe av den, men kan si så mye som at både Hyde, de andre hotellgjestene, og selve hotellet har mer enn en hemmelighet på lager.

Som en bok

Når du spiller «Hotel Dusk: Room 215» holder du DS-en som en bok, og du beveger deg rundt ved å trykke på den trykksensitive skjermen. Den vanlige skjermen viser omgivelsene sett fra øynene til Kyle.

De mange samtalene og mellomsekvensene bruker begge skjermene, for eksempel spilles et filmklipp av på begge to eller du og den du snakker med har hver sin skjerm. For å styre samtalene eller løse en av spillets mange oppgaver, bruker du den trykksensitive.

Grafikken er veldig stilig, og sammen med lyden, musikken, og effektiv bruk av ristepakken til DS (for de som har den) skaper den både en spesiell og god atmosfære. Det visuelle beskrives best som en blanding av film noir, «Take on Me»-videoen til a-ha og en realistisk utgave av «Quake 1».

Kreative, men lette oppgaver

Hvis du synes oppgavene i «Another Code» var artige, kommer du til å elske de i «Hotel Dusk: Room 215». Nesten samtlige utnytter mulighetene som ligger i DS-en, for eksempel skal du tegne, bruke brekkjern ved å klikke og dra, og mye, mye mer.

Oppgavene er, akkurat som i «Another Code», veldig artige, men litt for lette. Du må ikke legge hodet så altfor mye i bløt før du finner løsningen, de fleste er relativt grei skuring.

Mye tekst

Det vanskeligste er å ikke si noe feil til en av personene du møter og dermed bli kastet ut av hotellet. Innimellom er det dessverre ikke helt opplagt hva du kan og ikke kan si, heldigvis er en omstart aldri mer enn et par klikk og litt venting unna.

En annen utfordring er å holde seg våken, ihvertfall for de som ikke liker å lese. «Hotel Dusk: Room 215» krever at du pløyer deg gjennom utrolig store mengder tekst, og du kan ikke spole forbi dialog.

Et godt spill

De to tingene og de litt lette oppgavene er grunnen til at toppkarakteren ryker. Alt i alt er «Hotel Dusk: Room 215» spennende, langt, stilig, og viser hvordan man kan utnytte mulighetene som ligger i DS.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere