*Nettavisen* Nyheter.

Høyere konsumenttillit i USA enn ventet

Konsumenttilltisindeksen for februar endte noe høyere enn ventet, men er ned fra januar som ble revidert kratig opp

19.05.08 00:36

Det viser månedstall fra Conference Board.



Tillitsindeksen endte på 104 for februar, mens det var ventet at den skulle havne på 103.



Januartallet ble revidert opp fra 103,4 til 105,1 i rapporten.



Konsumentene i undersøkelsen vurderer dagens situasjon bedre enn for en måned siden, og delindeksen steg fra 112,1 til 116,4. Delindeksen for vurdering av fremtiden falt derimot fra 100,4 til 95,7.



Bakgrunn

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.