Gå til sidens hovedinnhold

Høyre bruker gammelt Ap-slagord: – De prøver å bli mer som Arbeiderpartiet

«Arbeid til alle er jobb nummer én», heter det i en ny Høyre-reklame. Ap har brukt samme slagord i årevis.

Forrige uke fikk Høyre kritikk fra Ap i Politisk kvarter på NRK P2 for et debattinnlegg med tittelen «Arbeid til alle er jobb nummer én».

Nå har Høyre også kjøpt reklameplass med bruk av slagordet. Trykker man på reklamen kommer man til et innlegg på Høyres nettside med samme overskrift.

Reklamen får Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Cecilie Myrseth til å reagere med latter.

– Det er veldig gjennomsiktig, sier hun til Nettavisen.

Les også: Knalltall for Støre fem måneder før stortingsvalget: - Det er en trend

– Hvis man vil ha arbeid til alle som jobb nummer én, så må man stemme på originalen. Det er bare ett parti som sørger for det, og det er Arbeiderpartiet.

– Det er litt flaut. De leker med ord for å bli mer som Arbeiderpartiet, sier hun.

Så sent som i oktober var Myrseth ute med et debattinnlegg i Dagsavisen om arbeidsplasser. Overskriften på innlegget? «Arbeid til alle er jobb nummer én!».

Både Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg har brukt slagordet i tidligere valgkamper.

Har eget Ap-team

Nylig kunne NRK fortelle at Høyre har egne grupper med rådgivere som følger ekstra nøye med på Senterpartiet og Arbeiderpartiet.

– Det ser ut som disse teamene i Høyre jobber godt, sier Myrseth muntert om Høyre-reklamen.

Hun mener Høyre ikke lever opp til slagordet.

– Det viktigste med slagord er å fylle dem med politikk. Det siste året har regjeringen sviktet med å få kriseordningene til å treffe godt. Reiselivet har bedt dem justere kursen en rekke ganger, men det har ikke regjeringen hatt noe ønske om. Så det å nå komme med at man skal sikre alle under krisen er «too little, too late».

Les også

Her vil folk ha sykkelvei. MDG stemte imot: – Ligger åpenbart feil sted i byen

– Du skrev et debattinnlegg med samme tittel i oktober.

– Ja, selvsagt. Vårt viktigste løfte i valgkampen er arbeid til alle og at det nå er vanlige folk sin tur.

Også LO har brukt samme slagord tidligere.

– En lei skjebne

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen svarer Myrseth.

Han stod bak det originale debattinnlegget sammen med nestleder Tina Bru, som først ble publisert hos TV 2.

– Jeg kan forsikre Myrseth om at vi ikke har noen ambisjon om å bli mer som Arbeiderpartiet. Det høres ut som en lei skjebne.

«Vi tror på Norge» er stadig Høyres slagord, men Røe Isaksen forklarer bruken av det alternative slagordet er for å fronte partiets politikk på arbeidsplasser.

– Ambisjonen vår er å sette arbeid på dagsorden. Vi mener den politiske debatten skal handle om hvordan vi trygger og skaper flere jobber. Vi har høyere ledighet enn under både oljeprisfallet og finanskrisen, og må få ned ledigheten. Det handler ikke bare om verdiskaping, men er også det klart viktigste bidraget til økt velferd for alle, større trygghet og sosial utjevning.

Røe Isaksen mener slagordet er godt, men ikke nytt.

– Så innrømmer jeg at uttrykket ikke er nytt. Det skriver jeg jo også i kronikken. Gro Harlem Brundtland gikk til valg på «arbeid til alle» på tidlig 80-tall. Det var godt sagt da, og er like riktig nå. Så jeg synes det var en fin tittel på denne teksten. Det aller viktigste vi kan gjøre for å hindre at koronakrisen skaper økte forskjeller i Norge på sikt, er å få flere i jobb. Derfor er arbeid til alle jobb nummer én for Høyre etter vi har slått ned viruset og smitten.

Han fikk med seg Aps landsmøte sist helg helg, hvor han mener arbeidsplasser ble satt i skyggen av andre tema.

– Der Aps landsmøte midt i den største økonomiske krisen siden 2. verdenskrig sett utenfra handlet om å utvide abortgrensen og å si nei til en sosial rusreform, er jobber, jobber og jobber det jeg som arbeidsminister bruker tiden min på.

Reklame

Bestselger: Slik får du kajakk til en tidel av vanlig pris