*Nettavisen* Nyheter.

Eirik Lae Solberg

Høyre er sentrumspartiet

 

Det viktigste for et trivelig og levende sentrum er flere mennesker, ikke færre parkeringsplasser.  Næringsdrivende varsler nå om færre fotgjengere i hele Norges paradegate Karl Johan. Da bør alarmen gå hos byrådet og de ansvarlige for prestisjeprosjektet Bilfritt byliv.

Høyre «ønsker å reversere den miljøvennlige utviklingen vi har hatt, og vil ha bilene tilbake til byen igjen.» Det hevder byutviklingsbyråd Hanna Marcussen fra MdG. Byrådsleder Raymond Johansen påstår også at Høyre vil "reversere alt" om det blir et politisk skifte i byen. Samtidig hører vi stadig påstander om at Høyre mener det samme som byrådspartiene om utviklingen i Oslo sentrum. Begge deler er feil.

Kollektivtrafikk kutter klimautslippene

Høyre tar klimaendringene på alvor. Vi går derfor til valg på en politikk som vil føre til lavere klimautslipp. Høyre ønsker i likhet med de andre partiene en grønnere by, men i motsetning til byrådet mener vi den skal ha plass til alle. Også de som av ulike årsaker trenger bil. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Det er fullt mulig å føre en politikk som gjør det lettere å la bilen stå uten at man setter syklister, fotgjengere, kollektivreisende og bilister opp mot hverandre, og lover at tiltakene skal svi.

Klikk på bildet for å forstørre.

Høyre står for en politikk som tar hensyn til alle mennesker som bor, jobber eller ferdes i hovedstaden. Oslo skal ha et transportsystem som er tilpasset fremtidens behov, enten vi sykler, reiser kollektivt, går eller kjører bil. Det er blant annet for at sentrum skal vokse at vi mener den nye t-banetunnel gjennom indre by bør få stasjoner på for eksempel Øvre Grünerløkka, Sagene, Ullevål sykehus og Bislett. Det er registrert over 370.000 person person- og varebiler i Oslo. To av tre husholdninger disponerer bil. Vi kan derfor ikke late som om bilene ikke finnes. Høyre mener det skal være mulig å komme seg til og gjennom sentrum med privatbil. Gateparkering som er fjernet uten at det gir bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken, er nødvendig for å bygge sykkelveier eller de nye gågatene Høyre foreslår, bør gjenopprettes. Vi vil endre reglene for avgiftsparkering slik at det på nytt blir gratis å parkere i beboerområdene etter klokken 17.00 på hverdager og 15.00 på lørdag. Høyre vil også oppheve den stivbeinte to-timersregelen, og i første omgang halvere årsavgiften på beboerparkering. Etter hvert bør årsavgiften på beboerkort ytterligere ned.

Det viktigste er flere mennesker, ikke færre parkeringsplasser

I mandatet til byrådets prestisjeprosjekt Bilfritt byliv står det; «Det viktigste er i første omgang å fjerne bilene fra overflaten og på denne måten frigjøre arealer som kan anvendes til andre formål. Prosjektets utgangspunkt er at arealet innenfor Ring 1 ikke skal benyttes til privatbilisme. Dette omfatter også beboere og arbeidstakere.» Høyre er uenig.

Siden forrige gang Høyre overtok det politiske ansvaret etter Arbeiderpartiet har vi blitt 190.000 flere i denne byen. Det tilsvarer innbyggertallet i Trondheim. Veksten har vært formidabel, men dessverre har den kommet alle andre steder enn i sentrum hvor det nesten ikke etableres nye boliger. Fordi det bare bor om lag 1000 personer innenfor Ring 1 er det i realiteten dødt i kvadraturen etter kontortid. Det er nesten ingen kafeer eller butikker på gateplan, og ingen beboere bak vinduene oppover i etasjene. Høyre mener at det først er når biler er til hinder for byliv at de bør vike. Derfor vil vi legge til rette for at det bygges boliger til 10.000 innbyggere i kvadraturen, blant annet ved å tillatte bygging av rekkehus på takene der det er mulig, åpne opp bakgårder og tenke nytt. I noen tilfeller må vernehensyn vike noe til fordel for praktisk løsninger som gir mer liv. Det er blant annet derfor vi mener det er et stort feiltrinn av byrådet å betale nesten en halv milliard kroner til staten for en skoletomt i Myntgata. Før forsvarets gamle lokaler etter planen kan tas i bruk av Oslos elever om noen år vil prislappen etter alle solemerker passere 1,5 milliarder kroner med god margin. Høyre mener eiendommen heller burde vært solgt til private eiendomsutviklere som kunne skapt en attraksjon i sentrum med spennende boliger, butikker og serveringssteder.

Klikk på bildet for å forstørre.

Illustrasjon Kvadraturforeningen

Oslo ble ikke bygget på én dag

Byrådet gikk høyt ut og ville sette verdensrekord i bilfritt byliv på rekordtid. I arbeidet med prosjektet har de særlig sett til resultatene med bilfrie områder i København, Brüssel og München. Tre byer som til sammen har et bilfritt område som er mindre enn det byrådet har lovet å realisere i Oslo og langt flere innbyggere. I bilbyen München hvor BMW har sitt hovedkontor har de jobbet grundig og langsiktig med å fjerne bilene og legge til rette for et yrende folkeliv i byens historiske sentrum siden midten av 60-tallet. Jeg sier ikke at det må ta over 50 år å få på plass et levende sentrum i Oslo, men at det tar mer enn fire forstår alle. Det er fordi de store og nødvendige byutviklingsgrepene tar tid. «Tidlig på 1970-tallet kom nok skiftet i hvordan man tenkte rundt byutvikling. En innså at vi ikke kunne fortsette å utvikle byen på bilens premisser» sier Øystein Eike hos Byantikvaren i en innsiktsfull artikkel i Aftenposten. Under Høyreordfører Albert Nordengens tid ble det til store protester vedtatt å bygge en bomring i Oslo for å finansiere et nytt veisystem som skulle få gjennomgangstrafikken bort fra sentrumsgatene. I 1990 ble Festningstunnelen åpnet og trafikken over Rådhusplassen forsvant. Senere åpnet Ekeberg-tunnelen, Svartdalstunnelen, og i 2010 var endelig hele Operatunnelen ferdig. Ingen savner køen forbi Aker brygge, over Rådhusplassen og gjennom Rådhusgata. Først da trafikken var borte kunne arbeidet med å bygge ut en ny og miljøvennlig bydel midt i sentrum for alvor skyte fart. Nå valfarter folk til Bjørvika for å gå Operataket og de flokker til Sørenga på solskinnsdager for å bade.

Selv i dag går myndighetene i München grundig til verks og i tett samforståelse med innbyggerne og næringslivet når nye gater innlemmes i det bilfrie området. Suksessoppskriften er den motsatte av den byrådet i Oslo bruker. Her fjernet de først 600 parkeringsplasser og innførte et kjøremønster politiet karakteriserte som så ulogisk et de advarte mot det, før byrådet forsøkte finne noe å fylle gatene med. Det var da de bygget utekontor, malte prikker på asfalten med veggmaling og erstattet ladestasjoner med en danseinstallasjon. Når selv ikke en oppegående mann som Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre klarer å finne veien fra stortingsgarasjen og ut av sentrum uten å bryte trafikkreglene bør det være åpenbart for alle at byrådets løsning for bilfritt byliv ikke fungerer.

Høyre er for et levende sentrum

Høyre er tilhengere av legge forholdene i sentrum bedre tilrette for fotgjengere, syklister og kollektivreisende, men vi er motstandere av byrådets dårlige løsninger. Oslo trenger en politikk for sentrum som bidrar til å skape mer liv og spiller på lag med de næringsdrivende. En politikk som ikke skremmer barnefamilier til å legge lørdagshandelen andre steder. Lekebutikker pakker nå sammen, og skobutikker stenger barneavdelingene. Næringsdrivende melder om færre fotgjengere på Karl Johan, hele Norges paradegate. Samtidig øker omsetningen i bilbaserte kjøpesentre utenfor sentrum. Heller ikke turistbusser er velkomne i Oslo.

Utviklingen er bekymringsfull. Et levende sentrum krever flere boliger, åpne møteplasser, gode kulturtilbud og variert handel. Derfor mener Høyre at Oslo sentrum må få status som turiststed slik at butikkeiere som ønsker det kan holde åpent på søndager. Det mener ikke byrådet, som tror det bare er cruiseturister fra Florida som kommer på besøk til Oslo.

MDG ber folk ta bilen til sentrum.

Byråd Hanna Marcussen fra MDG hevder at «det er skapt en misforståelse i media om at det er vanskelig å parkere i sentrum eller komme seg til sentrum med bil.» Deretter følger hun opp med å oppfordre folk til å kjøre til sentrum for å rusle på hyggelige handleturer. Når en byråd fra MdG oppfordrer folk til å ta bilen er det et sikkert bevis på at selv byrådet begynner å forstå at politikken deres har spilt fallitt. Det er på tide med nye krefter!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag