Gå til sidens hovedinnhold

Høyre og Frp raser mot MDGs bilpolitikk: - MDG har gjort bilen til hovedfiende

Høyre og Frp advarer mot MDGs fiendtlige bilpolitikk og mener det kan få store konsekvenser for enkeltpersoner.

Stortingsvalget nærmer seg med stormskritt og de rødgrønne herjer på toppen av meningsmålingene. Miljøpartiet de Grønne har ligget på firetallet over en lengre periode, og hanker stadig inn flere velgere fra den yngre velgergruppen.

Nå advarer Høyre og Frp mot hva som vil skje med bilpolitikken i landet dersom partiet kommer til makten. De siste årene har MDG snudd opp ned på bilpolitikken i Oslo, og høyresiden frykter partiet vil gjøre det samme med resten av landet.

- Det er gledelig at MDG bare blir tydeligere og tydeligere på at de er bilfiendtlige. Da vet velgerne hva de står for, og hva de får, sier Bård Hoksrud i Frp til Nettavisen.

Vil fjerne parkeringsplasser

Fungerende leder for MDG, Arild Hermstad, har tidligere uttalt til Nettavisen at partiet vil gjøre store endringer i bilpolitikken dersom de kommer til makten.

- Hvis vi kommer til makten nasjonalt og får innflytelse, ønsker vi både å gjøre det enklere for kommunene å fjerne parkeringsplasser og vi ønsker å gjøre det enklere for kommunene å sette ned fartsgrensene, sa Hermstad til Nettavisen.

Les også: Slik vil MDG endre bilpolitikken i Norge: - Det haster fordi vi ligger bak skjemaet

Fremskrittspartiets transportpolitiske talsperson, Bård Hoksrud, mener det er bra at velgerne får se hvor bilfiendtlige MDG er før valget.

- Nå ønsker MDG å rulle ut den radikale politikken de har ført i Oslo til flere byer i Norge. Parkeringsplasser skal fjernes og det skal innføres forbudssoner for bensin- og dieselbiler. Selv ikke elbilene kommer til å gå fri fra dette, det sier de jo nå rett ut, sier Hoksrud til Nettavisen.

Han legger til at mennesker har ulike behov, og at flere husholdninger har behov for bil i hverdagen. Det handler om at byene er mye mer enn bare gågater, påpeker han.

- Jeg mener i motsetning til Hermstad at bilen naturlig hører hjemme i byene våre, og er svært kritisk til at man skal fjerne tusenvis av parkeringsplasser, sier Hoksrud til Nettavisen.

- Håpløs politikk

Hoksrud får støtte fra Høyres transportpolitiske talsperson Helge Orten, hvor han legger til at en slik bilpolitikk vil svekke konkurransekraften til næringslivet og gjøre det vanskeligere for folk å komme seg til og fra jobb eller fritidsaktiviteter.

- MDG har gjort bilen til hovedfienden og vil kutte massivt i veibygging i hele landet, sier Orten til Nettavisen.

- Dårlige veier er bare dårlig samferdselspolitikk og det svekker trafikksikkerheten. Skal vi få ned utslippene må vi fortsette innfasingen av nullutslippskjøretøy og gjøre bilparken utslippsfri.

Les også: Bompengene skjøt i været etter at Siv Jensen overtok for Kristin Halvorsen

Orten legger til at det vil være positivt for byutviklingen at det blir tilrettelagt for bedre forutsetninger knyttet til fremkomstmidler som kollektiv, sykkel og gange, men at alt må gjøres med måte, understreker han.

- Det vil fremdeles være folk som av forskjellige grunner er avhengige av bilen, og vi er avhengig av en effektiv varetransport, også i byområdene, sier Orten til Nettavisen.

MDGs målsetting

MDG mener det er flere gode grunner til å ta bort bilene. I all hovedsak ønsker partiet at byene skal utvikle arealer til lekeplasser, trær og sykkelveier. Leder i MDG mener parkeringsplasser ofte hindrer slike områder.

Samtidig vil partiet være mer forsiktig med biltrafikken i distriktene. Her vil partiet heller rulle ut flere fordeler for de som ønsker å kjøre el-bil. På denne måten vil ikke partiet kutte i biltrafikken, men heller kutte utslippene.

Les også

Sp og Vedum fosser frem – Ap og Støre tilbake på ny TV 2-måling

I en uttalelse til Nettavisen, sier MDG-leder Arild Hermstad, at partiet ønsker å redusere antall biler i Oslo. Det betyr at det ikke bare holder å bytte ut fossilbiler med el-biler, men at hele summen av biler som kjøres i de store byene må kuttes.

Hermstad legger også til at vi må slutte å bygge motorveier, slik at kommunene enklere kan skape et mer levende byliv.

- Det virker som om Helge Orten tror gode veier betyr store veier. Vi vil skrote regjeringens nye monsterveier inn til byene, nettopp for å bygge gode, trygge veier i distriktet der folk faktisk trenger bilen, sier Hermstad til Nettavisen.

Flere målinger viser at Miljøpartiet de Grønne trekker til seg flere unge velgere. Klima og miljøpolitikk ser an til å bli et av de viktigste sakene for flere i den yngre velgergruppen frem mot valget.

I videoen under ser du en av de som representerer denne velgergruppen, der avskaffelse av oljeboring er en av hennes hjertesaker.

Lurer du på hva du skal stemme til høsten? Ta Nettavisens nye partitest: