Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høyre-topp om byrådets E18-nei: - Uforstålig at de bekymrer seg for dette

Høyres gruppeleder og byrådskandidat i Oslo Eirik Lae Solberg mener E18 Vestkorridoren må bygges ut som planlagt.
Høyres gruppeleder og byrådskandidat i Oslo Eirik Lae Solberg mener E18 Vestkorridoren må bygges ut som planlagt. Foto: (Vegvesen / Scanpix)
- Er byrådet motstandere av bompenger, eller bare at de går til å bygge vei?

Byrådet i Oslo ønsker å sende en høringsuttalelse angående E18-utbyggingen de gjør det klart at de er mot E18-utbyggingen vest for hovedstaden.

I uttalelsen tar de tak i den iboende selvmotsigelsen som ligger i såkalte bymiljøpakker: En avgiftslegger oppførsel man ikke ønsker, i dette tilfellet biltrafikk, og bruker pengene på å finansiere ting man vil ha mer av.

Problemet er at hvis man faktisk oppnår at folk slutter å kjøre bil, så har man ikke lenger nok penger til å finansiere tiltakene man ønsker.

En ønsker at trafikken skal reduseres, men hvis trafikken går ned, reduseres bompengeinntektene - som er den viktigste inntektskilden.

Les også: Byrådet i Oslo er mot ny E18 - fordi motorveien vil gi mindre trafikk i Oslo

- Oppsiktsvekkende

Dette får Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, til å reagere.

Høyres gruppeleder og byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg.

- Det har hele tiden ligget en finansieringsutfordring i Oslopakke 3-avtalen fordi inntektene faller når biltrafikken går ned og flere velger elbil. Det er ikke nytt. Derfor er det oppsiktsvekkende at byrådet nå uttrykker en bekymring både for høye bomtakster og redusert trafikk på E18, sier Lae Solberg.

I avtalen som ble inngått står følgende klart:

«Analyser viser at bruk av bompenger som virkemiddel slik det er foreslått i denne avtalen vil gi redusert trafikk over bygrensen til Oslo.»

- Jeg er overrasket over at de først to år etter at de signerte Oslopakke 3-avtalen, og gjennom det E18-utbyggingen, har oppdaget at trafikken på E18 vil reduseres når det settes opp nye bomstasjoner der. Det var en viktig forutsetning for hele avtalen.

- Det er bred politisk enighet om å redusere antall personer som reiser med egen bil og heller legge til rette for at flere kan reise kollektivt. Derfor er det uforståelig at byrådet bekymrer seg for at biltrafikken reduseres når det kommer nye bomstasjoner på E18. Særlig når vi vet at trafikken vil øke drastisk om E18 ikke bygges og det derfor ikke settes opp nye bomstasjoner.

- Det er alvorlig

Dette er ikke det eneste som bekymrer Høyre-toppen av uttalelsen fra Byrådet:

- Jeg reagerer også på at byrådet bare er bekymret for bilistenes bompengebelastningen hvis pengene brukes til vei. Det er veldig alvorlig hvis byrådspartiene nå mener at vi ikke skal bruke penger på ny og bedre E18 med separate kollektivfelt, sykkelveier og miljøvennlige og viktige byutviklingsprosjekter.

- Vi har tidligere hatt lignende prosjekter som Operatunnelen og Løren-tunnelen. Det har ført til en fantastisk utvikling i både Bjørvika og på Løren. Den største delen av kostnaden for ny E18 skyldes at man ønsker å gjøre det samme i Akser og Bærum, påpeker han.

- Ap og MDG er ikke bekymre for nivået på bompengene, men de er bekymret for at pengene går til å bygge veier. Det er i alle fall nye toner fra Arbeiderpartiet.

Utfordrer byrådslederen

Lae Solberg stiller spørsmål ved om hva byrådet ønsker å gjøre for å hindre den trafikkøkningen som kommer hvis veien ikke blir bygget.

- Er byrådet motstandere av bomstasjonene, eller er de bare motstandere av disse hvis pengene går til vei? spør Lae Solberg.

... får ikke konkret svar

Nettavisen har vært i kontakt med byrådet. Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ønsker ikke å kommentere saken. Han henviser i stedet til samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Byråden svarer ikke konkret på spørsmålet, men angriper i stedet Høyre:

- Ja, det er helt riktig at byrådet er mot å bruke så mye bompenger på å bygge ut motorveikapasiteten inn mot Oslo, når alle er enige om at trafikken skal ned. Vi mener Høyre, Frps og Venstres iver etter å sende en gigantregning til innbyggerne for et stort motorveiprosjekt er både gammeldags og usosial, og vi vil heller prioritere utbygging av kollektivtrafikken som kommer alle innbyggerne til gode, skriver Lan Marie Berg i en e-post til Nettavisen.

Byråden svarer ikke på spørsmål om hvordan en skal hindre trafikkveksten som er beregnet å komme hvis E18 ikke bygges.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!