RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høsten kan bli svak i tankmarkedet

Sist oppdatert:
Mye tyder på at utviklingen i VLCC-ratene de neste par månedene ikke blir så hyggelig som markedet har håpet. Tross fortsatt stort fraktevolum har ratene falt tilbake hittil i sommer
De fleste forklarer fallet i stortankratene med vanlig sesongmessige svakhet, men dette er ikke riktig slik situasjonen har vært så langt i sommer. Data for aktiviteten i den Arabiske Gulf, viser nemlig at volumene har vært uendret stort sett i hele i spotmarkedet, og de falt ikke som ventet ved inngangen til sommeren.

- Det er skremmende at ratene har falt siden volumet fortsatt er der. Dette kan bety en lengre periode med svake rater, som kan bli liggende å stange mot 18.000 dollar pr. dag for VLCC'ene, sier en skipsmegler til iMarkedet.

Han forventer at ratene kan svekkes ytterligere fra dagens nivå på rundt 16.000 dollar pr. dag for reiser øst og vest fra Midtøsten til 12.000 dollar pr. dag.

- Nedsiden ligger nok på 11.000 dollar, sier megleren

Tall iMarkedet har hentet inn viser at det i juli ble gjort 102 spotslaster fra Midtøsten, mot 92 i juni. Snittet hittil i år ligger på 96 laster fra regionen, og august ser ut til å være på full fart mot et antall nær snittet.

Det er ifølge megleren to hovedårsaker til den svake situasjonen, nemlig et fortsatt stort overheng av ledige skip på kort sikt, samt mange relets, skip som går på lange kontrakter, men som leies ut i spotmarkedet på grunn av mangel på laster under kontraktene.

Relets er i all hovedsak tilknyttet sørkoreanske og japanske interesser som ofte er mer opptatt av å dekke kontraktsgapet med en spotreise enn raten de oppnår. Det er ikke ventet at den store relets-aktiviteten vil avta før mot slutten av september, samtidig som tonnasjeoverhenget vil vedvare.

Det er fortsatt en god del VLCC-nybygg som er igjen for levering i andre halvår, og som må svelges av markedet. Salget av gamle skip har stoppet noe opp i sommer, etter et rush i våres. Dette bedre ikke balansen i markedet, som frem til i våres var meget god.

Når det gjelder etterspørselssiden ventes det ikke noen økning i OPECs kvoter eller produksjon fremover. Les mer: - OPEC må kutte for å unngå oljeprisfall

Når oljeministrene i det mektige kartellet skal møtes i slutten av september kan det gå mot et kvotekutt. Dette vil i stor grad veies opp av mer eksport fra Irak, men den fordeles mellom den Arabiske Gulf og den tyrkiske utskipningshavnen Ceyhan i Middelhavet, noe som betyr kortere reiser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere