Husker du denne?

SJOKOLADEN ALLE VIL HA? Nidar er spent om «folkeaksjonen» vil føre til et stabilt salg som sikrer Soho i butikkhyllene.

SJOKOLADEN ALLE VIL HA? Nidar er spent om «folkeaksjonen» vil føre til et stabilt salg som sikrer Soho i butikkhyllene. Foto: Nidar

Etter år med masing fra tusenvis av nordmenn, er Soho-sjokoladen tilbake.

04.09.13 11:14

(SIDE2:) Hver gang en gammel traver innen godterifronten har blitt tatt opp igjen, er det alltid noen som har etterlyst Soho-sjokoladen.

Allerede i 2010 skrev Side2 om de tapte godterifavorittene

«Det er liten tvil om at mange savner den populære sjokoladen. På Facebook har gruppen «Soho (Sjokolade)» over 30.000 medlemmer, men Nidar sier de mest sannsynlig aldri vil relansere sjokoladen, og dette på grunn av utfordringer som vanskelig lar seg løse», og allerede da lovet Nidar å se på saken. Først tre år etter settes den i produksjon igjen.

Nidar lanserte i sin tid Soho i 1998, men trakk den allerede etter tre år på markedet. Årsaken var dalende salg. Sjokoladen som var en yoghurtblanding trukket med sjokolade vant også prisen for «Merket for God Design»

Vant soleklart
I fjor kunne norske sjokoladespisere stemme på hvilken av Nidars gamle sjokoladeklassikere de ville ha tilbake, og Soho vant soleklart. Løftet viste seg imidlertid å bli vanskeligere å holde enn hva Nidar hadde forutsett, og sjokoladeprodusenten støtte på flere produksjonstekniske utfordringer underveis som gjorde at Soho-fansen måtte vente lenge på å få ønsket sitt oppfylt, skriver Nidar på sin hjemmeside.

Nidar kan imidlertid fortelle at produksjonen starter opp i september og vil i løpet av denne måneden være tilgjengelig.

- Vi vil jo gjerne høre på hva forbrukerne vil ha, samtidig er det alltid en gjennomtenkt beslutning når et av våre produkter saneres. Det er jo ingenting vi heller vil enn å ha sjokoladene våre i butikkhyllene, så det å sanere et produkt er ikke noe vi gjør med lett hjerte. Soho har vært etterspurt i mange år, men vi har vært usikre på hvor reell etterspørselen var. En ting er å være med i en gruppe på Facebook eller si at man savner en sjokolade, noe annet er å kjøpe den når man står der foran sjokoladehyllen og skal velge, sier kommunikasjonsrådgiver Marthe Schomacker i Orkla Confectionery & Snacks, hvor Nidar inngår.

Testen om det faktisk er så mange tusen som ønsker seg Soho tilbake, kommer først når sjokoladen er i butikken.

- Vi er veldig spente på Soho og om den klarer å etablere seg i markedet. Om den klarer å beholde sin plass i butikkhyllene, er avhengig av om folk fortsetter å kjøpe sjokoladen, sier Schomacker.

Vanskelig relansering
Et annet eksempel på en ønsket sjokolade som er blitt relansert flere ganger er Rød Stratos, eller Stratos med nøtter.

- Første gang Rød Stratos med hasselnøtter ble lansert var i 1975. Den gang var nøttesjokoladen i salg frem til 1981. I 1984 kom sjokoladen tilbake og denne gangen med mandler. I åtte år klarte Rød Stratos seg denne gangen, før det i 1992 var stopp igjen.

I 1993 var den tilbake og forsvant i 2001. I 2005 forsøkte Nidar nok en gang med Rød Stratos.

- Vi synes Stratos med nøtter er en fantastisk god sjokolade, men dessverre er det slik at historien gjentar seg. Salget faller etter en stund, og den luftige nøttesjokoladen klarer ikke å beholde sin plass i butikkhyllene, sier Schomacker.



Hvilket annet godteri ønsker du deg tilbake? Si din mening i kommentarfeltet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag