*Nettavisen* Nyheter.

Hva er alternativet til lavkarbo?

Foto: Crestock

Fedon Lindberg prøver å gi deg svaret.

07.11.11 09:59

(SIDE2): Kan Fedon Lindberg og hans middelhavskost være alternativet? Han er verken enig med de offentlige anbefalingene eller lavkarbo-legene Sofie Hexeberg og Andreas Eenfeldt.

LES SAKER MED HEXEBERG OG EENFELDT:
- Hva bør min kone veie?
- Fett gjør deg frisk og slank

- Selve ordet «Lavkarbo» betyr at det finnes noe som heter «høykarbo», som er hva myndighetene har anbefalt de siste 40-50 år, fordi man har trodd at befolkningen kunne kontrollere overvektsproblemet ved å redusere fettinntaket.

Ifølge legen har teorien vært at det er lettere å redusere energiinntaket ved å stramme inn på fett og heller erstatte med karbohydrat. Fett har 9 kalorier per gram og karbohydrat har 4 kalorier per gram.

3247236

Mer sukker av mindre fett?
- Imidlertid har virkeligheten bevist at den store fettreduksjonen i kostholdet som vi har hatt, har ført til økt inntak av sukker og raffinerte karbohydrater (stivelse), som har økt den kollektive matlysten og bidratt ti overspising og større ubalanse og dermed overvekt.

Lindberg har rett i at vi i Norge blir mer og mer overvektige, samtidig som vi har sett at hjerte- og karsykdom er redusert siden 50-tallet.

Der lavkarbo-entusiastene mener vi ikke skal være redd for det mettede fettet vi finner i fete melkeprodukter mener Fedon Lindberg at vi finner nok flerumettet og enum,ettet fett fra naturlige kilder som nøtter, frø og olivenolje og derfor ikke trenger for mye fra disse kildene. Han er derimot ikke enig med Helsedirektoratet i deres oppsummering av hvordan mettet fett har påvirket hjertehelsen.

LES OGSÅ:
- Ikke rart du har søtsug
- Jeg savner brød!

- Nå viser en systematisk gjennomgang av all tilgjengelig litteratur på dette at mettet fett har verken en positiv eller negativ effekt på risiko for hjertesykdom. Dermed er det ingen grunn å advare mot mettet fett, men heller ingen grunn å spise masse av det, fordi det reduserer ikke risiko for hjertesykdom. Nok flerumettet og enumettet fett fra naturlige kilder som nøtter, frø og olivenolje fører derimot til redusert risiko for hjertesykdom.

- Hva er poenget?
Ifølge de offentlige kostrådene er ikke belgvekster som bønner og linser, frø, krydder og urter inkludert i «fem om dagen» men det presiseres at disse matvarene ofte har et høyt innhold av næringsstoffer og gjerne kan inngå i et variert kosthold. Også lavkarbokostholdet åpner for nøtter og frø, men også for bearbeidete produkter som for eksempel bacon som fettkilde.

- Hva er poenget med å velge et ekstremt klavkarbo-kosthold og mye mettet fett og særlig bearbeidede produkter som bacon, når man kan velge et mer balansert karbohydratredusert kosthold med sunt fett. Et kvalitetskosthold som en lavglykemisk versjon av middelhavskosten.

Ifølge Lindberg kan du oppnå en sunnere vekt som varer og redusert risiko for både hjertesykdom, diabetes, kreft og betennelsestilstander.

- Dette er et kosthold som er balansert, hverken ekstrem lavkarbo eller høykarbo.

Hva syns du? Diskuter under!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.