RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hva er det med dansk design?

Foto: Camilla Flaatten (Side2)
Samsøe Samsøe åpner flaggskipbutikk i Norge - og samarbeider med norske DonkeyBoy.

MAJORSTUA (SIDE2): Det danske klesmerket er veletablert i hele Norden, og i forrige uke kunne de endelig åpne dørene til sin helt egne butikk på Majorstua i Oslo.

Elsker dansk design
Nordmenn har lagt sin elske på nordisk design - med danskene som ledende innovatører på designområdet. De ble store i bransjen på 90-tallet, og det har ikke akkurat gått nedover med tiden.

- Yes - vi elsker dansk design! sier moteredaktør i HENNE, Lisbeth Gulbrandsen, til Side2.

Gulbrandsen har jobbet med mote i over 15 år for det norske magasinet, og vet hva hun snakker om. Hun er godt kjent med alt som rører seg i nordisk designverden. Norske motemagasiner er fulle av reportasjer og moteserier med dansk og svensk design.

- Danskene har gjort det stort i Norge siden gjennombruddet til dansk design – ved bohemstilen - som kom på midten av 90-tallet. Jeg tror årsaken til at nordmenn elsker dansk design, er at danskene (og svenskene) tilbyr fashion til en overkommelig penge, tilpasset klimaet i de nordiske land og i nordiske størrelser, mener hun.

Høy trendfaktor
Det kommersielle ved klærne er noe av grunnen til at nordmenn har lagt sin elsk på klærne fra våre naboland. Danskene og svenskene har tradisjonelt sett alltid blitt sett på som langt mer trendy og klesbevisste enn nordmenn.

- Trendfaktoren har alltid vært høyere i København enn i Oslo og Norge, og danskene er nærmere Europa og tettere på motemetropolene enn oss her i nord. Både i Danmark og i Sverige har man hatt en bredt anlagt tekstilindustri som har rekruttert mange dyktige mennesker innenfor de forskjellige delene av motebransjen. Svenskene spesielt, men også danskene, er mer kommersielle i sin tilnærming enn de norske designerne er, sier moteredaktøren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Samarbeid med DonkeyBoy
Samsøe Samsøe har tatt grep om bruken av de sosiale mediene for å posisjonere seg, de har blant annet nærmere 2500 fans på Facebook. Men for å nå ut til det norske markedet skal de få med seg en populær norsk popgruppe som skal fronte merket.

- Vi har også bedt DonkeyBoy være ambassadører for vårt merke. De har alt det Samsøe Samsøe står for. De er kule, men folkelige og passer inn i vår målgruppe, sier commercial director hos Samsøe & Samsøe, Josef Lützen, til Side2.

Friskhet og identitet er stikkord i Samsøe Samsøes design. Fargepaletten, detaljene og grafikken skrives i design er gjenkjennelig.

Nordisk butikksatsing
Andre kjente danske merker som Malene Birger og Henrik Vibskov åpnet butikker i Oslo de to siste årene, mens merker som Bruuns Bazaar, Sand og svenske merker som Tiger of Sweden, Filippa K og Acne har hatt butikker i hovedstaden lenge.

- For Oslo og Bogstadveien (i dette tilfellet) er det positivt at tettheten av kjedebutikkene brytes med nye, uavhengige butikker som byr på noe annet enn plagg man ser overalt – på alle gatehjørner – enten det er i Norge eller Europa, sier Gulbrandsen.

I Norge og Danmark har Samsøe Samsøe blitt tatt godt imot siden oppstarten i 1993, og i alt er det i dag 20 brandbutikker i Norden samt i Nederland.

- Det har gått litt roligere i Sverige, men vi skal snart åpne butikk der også, forteller han.

Positiv design
Mens mange designeren har slitt det siste året, og færre designere enn på lenge viste sine kolleksjoner under Oslo Fashion Week, hevder Samsøe Samsøe at de ikke har merket noe til finanskrisen. Snarere tvert imot.

- Vi har hatt en veldig oppgang i 2009, og har ikke sett noe til krisen. Et brand som oss med den prisen vi har og vår positive design har vi vært svært tilpasningsdyktige i det nordiske markedet, sier Lützen.

Klesmerket har lenge blitt solgt her i landet, men det er først nå de har fått sin helt egen flaggskipbutikk og Josef Lützen håper det vil komme flere brandbutikker i andre norske storbyer om ikke så altfor lenge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere