RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elin Reitan (Side2)

Hva er det med denne?

Sist oppdatert:
400 millioner vil lese den i år. Se hva som er nytt.

SOGN HAGEKOLONI (Side2): I et digert telt i Sogn Hagekoloni i Oslo har flere hundre journalister, og andre interiøreksperter, funnet veien denne ettermiddagen i august. De fremmøtte får servert hjemmelaget rabarbrasaft i det de tusler mellom de små kolonihyttene.

Foran en stor scene begynner interiørfolket å benke seg, og venter i spenning på det de har kommet for å skue denne dagen - nemlig IKEA-katalogen 2011.

- Spesielt her i Norge, og Skandinavia generelt, er katalogen en stor event. Den gir nye ideer, og ny inspirasjon. Jeg tror også katalogen er en av de viktigste markedsføringsverktøyene til IKEA, og over årene er lanseringen blitt til en stor event, sier administrerende direktør i IKEA Norge, Carl Janzen, til Side2.

Janzen kommer opprinnelig fra Canada, men har jobbet i en årrekke med IKEA, blant annet i USA.

- Vi ser at hver gang vi lanserer den nye katalogen i Skandinavia, og til og med i USA, så er journalistene ekstremt interesserte, og den kommer alltid i nyhetene. Så katalogen er blitt et fenomen, fortsetter han.

Se noen av nyhetene i bildekarusellen nederst i saken!

Gir salgshopp
Og det enorme oppmøte tyder på at direktøren har rett. Foruten en presentasjon til pressen, arrangeres det hagefest med både mat, drikke og underholdning for noen heldig inviterte, men det er grunn til å tro at det er selve katalogen folket har kommet for å se.

- Katalogen er veldig viktig for IKEAs salgstall. Vi koordinerer publiseringen av den til en tid da de fleste går tilbake til skole eller jobb, så den har på en måte en litt dobbel effekt. I noen land ser vi at effekten av katalogen varer lenger enn i andre land. I Norge ser vi at den varer mye lenger enn for eksempel Canada og USA, og den har en effekt på salget, forklarer Janzen.

Hvorfor varer effekten mye lengre her i Norge?

- Årsaken til dette er nok at den brukes mer som en «coffee table book» i Skandinavia enn i andre steder. Den blir ikke kastet, og folk er lojale mot katalogen. De beholder den, og referer alltid til den når de skal ut å handle, hevder direktøren.

Se bilder fra lanseringen lengre ned i saken!

Nyhetene
På scenen står IKEAs kommunikasjonsrådgiver, Frode Skage Ullebust, og ansvarlig interiørdesigner i selskapet, Trude Pelym. De er her for å presenterer de viktigste nyhetene i årets katalog, og på spørsmål om man kan oppsummere katalogen i én setning, svarer Pleym krystallklart;

- Vi går fra rot til organisert hverdag.

Hovedfokuset i årets IKEA-katalog er smart oppbevaring og løsninger for stadig mindre hjem, temaet er «mer av det som betyr noe», og det er lagt vekt på å finne ut hva som betyr noe for oss nordmenn i hverdagen.

Katalogen bærer tydelig preg av å være inspirert av 70- og 80-tallet, og en av de sprekeste nyhetene er en ny kjøkkenfront i fargen pastellrosa. Flere i publikum, samt undertegnede, ler godt når denne nyheten blir avslørt. Men da vi litt senere får besøke tre IKEA-innredede hytter i kolonihagen, ser ikke den duse rosafargen fullt så avskrekkende ut.

Alle de tre hyttene IKEA har innredet understreker hovedprinsippene som interiørkjeden prøver å kommunisere dette året. Plassene i de små hyttene er utnyttet til den minste kvadratmeter, og det er overraskende hvor smakfullt og praktisk disse små kvadratmeterne er. Også utearealene er møysommelig pyntet opp med utemøbler, vakkert innredet lysthus og lekeområder for både voksne og barn.

Katalogen forøvrig er som vanlig stappfull av både gamle og nye godbiter. Ett av de nye stiluttrykkene det rustikke, mens grått er en trendfarge som holder seg gjennom neste sesong.

En het interiørtrend denne sesongen, er gjenbruk og ivaretaking av miljøet. IKEA har forbedret kildesorteringsløsningene sine, og lanserer nå flere produkter som skal gjøre det lettere å ta miljøansvar på hjemmebane.

SE BILDER FRA LANSERINGEN HER:(artikkelen fortsetter under karusellen)

3594

Får du katalogen?
Ifølge IKEAS pressetelefon skal alle nordmenn, så langt du ikke har reservert deg mot reklame, begynne å få den ferske IKEA-katalogen i postkassen fra 16. august. For å sikre deg katalogen, selv om du har reservert deg for reklame, kan du bestille katalogen på interiørkjeden sine hjemmesider.

Du kan allerede nå lese IKEA-katalogen digitalt - og her finner du den.

HER ER NOEN AV NYHETENE FRA IKEA:

3595

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere