*Nettavisen* Nyheter.

Hva er egentlig vidvinkel?

Vi maser ofte om vidvinkel på kameranyheter. Men hvorfor det egentlig, og hva er fallgruvene?

Å ha en skikkelig vidvinkel på et kamera blir ofte trukket frem som en stor fordel, og årsaken er ganske enkel: Vidvinkel betyr at du får med deg veldig mye på bildet på en gang.

For eksempel kan du få med deg flere mennesker i et bilde, få en større oversikt over en plass – eller få med deg hele turistattraksjonen du besøker – uten at du behøver å kutte i kantene.

For å si det veldig enkelt: Mens zoom, eller telelinse, handler om å blåse opp små detaljer, så handler vidvinkel om å «zoome ut» enda mer.

I denne saken har vi fem eksempler, hvorav fire er tatt med et ganske normalt Canon Ixus 850IS med 28 mm vidvinkel, og ett eksempel bruker såkalt fish eye-objektiv, for å vise hvordan vidvinkel fungerer. Vi skal vise både hvilke fordeler god vidvinkel har – men også hvorfor du skal være litt forsiktig med å bruke det for mye.

1: Få med deg hele bygninger

Klikk på bildet for å forstørre.

I det første eksempelet har vi sammenlignet to bilder tatt av Stortinget fra samme sted. Det ene er tatt med 28 mm vidvinkel, mens det andre er tatt med 37 mm, som ligger i området der de fleste kompaktkameraer med vanlig objektiv ligger på.

Som du kan se ut av bildene er det umulig å få med hele Stortinget med et vanlig kompaktkamera, og den ekstra vidvinkelen kommer godt til rette. Med det vanlige kameraet måtte du gå enda lenger tilbake for å få med hele Stortinget, og da ville du støtte på andre problemer som statuer. Andre steder kommer du ikke lenger bakover fordi det er bygninger på den andre siden av gaten.

2: Ansikter forvrenges

Klikk på bildet for å forstørre.

Med kraftig vidvinkel er det fristende å ta bilder veldig nærme den du skal ta bilde av, fordi du uansett får plass til det du skal ha på skjermen.

Men du skal være klar over at det i de aller fleste tilfeller er fornuftig å gå et stykke unna den du skal ta bilde av og zoome inn. Dette er fordi proporsjoner blir en del forvrengt med vidvinkel, særlig hvis du står svært nærme det du skal ta bilde av. Står du veldig nærme sørger du også for at du lett ikke har noen visuell linje mellom ører og objektiv, og det betyr at ører ikke blir synlige.

3: Gjør ting tøffere

Klikk på bildet for å forstørre.

I dette eksempelet har vi brukt denne forvridningseffekten som vi har sett i det forrige eksempelet til noe positivt:

Ved å gå nærme objektivet, så fremstår fronten på denne Audi TT Roadster-en langt mer svulstig og tøff enn det den er i virkeligheten.

Korrekt bruk av effekten som ødelegger bilder kan altså lage biler og andre ting tøffere enn de egentlig er.

Legg for øvrig merke til forskjellen på bakgrunnen av bildet; ved å stå langt unna og zoome inn så får du med langt mindre av området bak, selv om utsnittet av bilen er mer eller mindre det samme. Det kan du bruke bevist avhengig av om du har en fin eller rotete bakgrunn.

4: Fare for hjørneuskarphet

Klikk på bildet for å forstørre.

Et annet kjent problem med vidvinkel er at de billigste vidvinkelobjektivene ofte har kraftig fortegning i hjørnene, samtidig som det er bortimot umulig å få det skarpt.

Dette bildet, som bare er tatt rett ut av vinduet for å illustrere poenget, er i utgangspunktet helt skarpt i midten, men ute i hjørnene er det bare grums. På speilreflekskameraer er ikke dette et veldig stort problem, men de små objektivene i kompaktkameraer sliter voldsomt med skarphet i hjørnene. Det kan være verdt å ha i bakhodet når du fotograferer.

5: Misbruk i prospekter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Wikimedia/Public)

De som fotograferer leiligheter for prospekter og annonser kan å utnytte fordelene med et kraftig vidvinkelobjektiv. Ved kraftig vidvinkel kan du få et lite rom til å fremstå relativt stort, og det er særlig en stor fordel når man skal vise frem små leiligheter. Det skaper en illusjon om at et sted er langt større enn det i virkeligheten er, og man ønsker naturligvis at så mange som mulig skal bli interessert i en leilighet som selges.

Ser du i et prospekt og ser antydninger til at veggene ikke er helt rette, så er det grunn til å mistenke at rommet ikke er så stort som det du kan få inntrykk av ved første øyekast.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: AlmostJaded (Creative Common)

Bildet over er tatt med et såkalt full frame fish eye-objektiv. Et fish eye-objektiv er et objektiv som har så kraftig vidvinkel at bildene ser ut som man forestiller seg at fisker ser - typisk rundt 15 mm. Som du tydelig kan se av bildet så er ikke veggene rette. Dette kommer av at objektiver, som fanger inn lyset, er sirkulære, mens bildet skal representeres på en firkantet flate. Jo kraftigere vidvinkel som benyttes, jo vanskeligere er det å skjule dette fenomenet.

Mer om dette fenomenet kan du lese her.

Med den mest ekstreme vidvinkelen, rundt 6 mm, er det faktisk mulig å ta bilder rett opp i luften og få med hva som skjer rundt hele kameraet. Ved hjelp av spesiell programvare er det faktisk mulig å få slike ekstrembilder til å bli flate panoramabilder, selv om det ikke ser helt naturlig ut. Et eksempel på en slik ekstremløsning kan du se her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag