RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hva hjelper mot fyllesyke?

Foto: Stockbyte (Getty Images)
Sist oppdatert:
- Vin er bedre enn øl, og kaffe kurerer fyllesyke? Her er sannheten.

(SIDE2:) Det finnes en rekke myter om bakrus. Helsenettstedet WebMD ramser opp påstandene - og forteller hva som fungerer, og hva som kan gjøre deg vondt verre.

MYTE: Fyllesyke er ingen «big deal».

FAKTA: Fyllesyke er kroppens reaksjon på at den er forgiftet med for mye alkohol. Får du i deg mye alkohol påvirker det nervesystemet. Det «fusker» med hjernens kjemikalier og fører til hodepine, svimmelhet og kvalme. Du kan også bli dehydrert. Prisen du betaler dagen derpå kan også føre til vond mage og svekket immunforsvar.

MYTE: Sprit før øl blir ikke krøll.

FAKTA: Det er mengden alkohol du konsumerer som har noe å si, ikke rekkefølgen. Når det er sagt, kan rekkefølgen på drikke påvirke hvor mye du konsumerer. Tar du en drink, også bytter over til øl resten av kvelden reduserer du alkoholinntaket. Hvis du bytter fra øl til shots, blir du raskere full. For mye sprit kan igjen føre til at du føler deg «sykere», selv om du startet med øl.

MYTE: Kvinner og menn tåler det samme?

FAKTA: Pass på hvis det er gratis drikke. Kvinner kan lett gå på en smell hvis de skal holde samme tempo som menn. Menn har høyere prosentandel vann i kroppen, som hjelper dem å utvanne alkoholen de inntar. Når kvinner drikker samme mengde, får de mer alkohol i blodet.

MYTE: Du sover bedre etter litt alkohol.

FAKTA: Alkohol ødelegger søvnen din. Det kan hjelpe deg med å sovne raskere, men kvaliteten på søvnen blir dårligere. Du våkner også tidligere.

MYTE: Bare partyløvene blir fyllesyke.

FAKTA: Selv om det er sant at overstadig alkoholinntak øker risikoen for fyllesyke, er det ikke nødvendigvis mengden som fører til at du sliter dagen derpå. Kroppssammensetningen din avgjør hvor fyllesyk du blir. For noen kan kun et par drinker føre til hodepine og andre bakrussymptomer. Drikker du vann eller alkoholfri drikke innimellom, og reduserer alkoholinntaket, kan det gi deg en bedre dag morgenene etter festen.

MYTE: Vin er det «mildeste» alternativet.

FAKTA: Rødvin inneholder garvesyre, som kan føre til hodepine hos noen. Malt brennevin, som whisky, har også en tendens til å føre til mer alvorlig bakrus. Hvis du er bekymret for formen dagen derpå, er øl eller klar brennevin det beste valget.

MYTE: «Slanke»-alhol er et sikkert kort.

FAKTA: Denne typen kan kanskje hjelpe hvis du teller kalorier, men ikke hvis du skal unngå bakrus. Forskning har vist at inntak av frukt, juice eller annen sukkerholdig væske kan redusere fyllesyken.

MYTE: Kaffe hjelper mot fyllesyke.

FAKTA: Kaffe fører til mer dehydrering og kan gjøre at du føler deg enda verre. Etter en kveld på byen er det best å unngå drikke som inneholder koffein. Drikk heller vann.

MYTE: Spis før du legger deg.

FAKTA: Å spise når du allerede er full er ikke til noe hjelp. Maten må være i magen før du begynner på alkoholen. Det beste er å spise mat med fett, noe som forsinker kroppens opptak av alkohol.

Hva er ditt beste tips mot fyllesyke? Diskuter i kommentarfeltet nedenfor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere