RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: HO (AFP)

Hvem stjal Supermann?

Sist oppdatert:
For 30 år siden var piratkopiering av filmer et like stort tema som i dagens Pirate Bay-verden.

KOMMENTAR:
* Filmer dukker opp på video før kinopremiere.

* Bransjen hevder de taper millioner av dollar.

* Underholdningsbransjen jobber for å begrense forbrukernes rettigheter.

* Filmbransjen kjemper for å begrense opptaksmuligheter på videospillere.

* FBI kaster folk i fengsel for noe de færreste anser som spesielt alvorlig.

Gamle eller nye problemer?
Ta en titt på disse punktene. Alle kunne vært hentet fra det siste årets debatt rundt piratkopiering av film og musikk, og kanskje spesielt rundt debatten om The Pirate Bay.

Spesielt i USA har også filmbransjen jobbet knallhardt for såkalte «broadcast flags», som i praksis er systemer i de digitale tv-sendingene som skal gjøre det umulig å ta opp tv-programmer. Microsoft har allerede implementert dette. I Norge mister du opptakene dine hvis du slutter å abonnere på dyre kanaler.

Men alle punktene over er fra 30 år tilbake, i en tid der filmbransjen var livredd for sin egen fremtid.

Den livsfarlige hjemmevideoen
Årsaken? Piratkopiering av filmer på VHS – og muligheten til å ta opp programmer som ble sendt på TV. Filmbransjen raste. De mente de tapte millioner på at færre gikk på kino, og færre som ville se på film på TV.

Å selge film på video selv ønsket ikke filmbransjen de ikke drive med, og dermed fulgte de ikke opp med et tilbud som de visste at kundene deres ville ha. I stedet betalte folk overpris – opp mot 500 dollar – for å kjøpe piratkopiert film, fordi det lovlige tilbudet ikke var der.

Se innslaget fra 60 minutes i 1979 - og se om du finner noen paraleller med dagens situasjon.

Historien gjentar seg?
Denne typen piratkopiering førte til slutt til at bransjen var nødt til å gi etter, og motvillig måtte begynne å tjene penger på at folk skulle få lov til å se film i sin egen stue.

I dag er salget av DVD-er en multi-milliard-industri, et salg bransjen er helt enige i.

Men en ny distribusjonskanal har de siste årene åpnet seg. Igjen så ønsker forbrukerne å bruke denne, mens filmbransjen tviholder på sine eksisterende kanaler.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere