RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hverdags-aktivitetene som gir best trening

Sist oppdatert:
Visste du at du forbrenner flere kalorier når du går opp en trapp enn når du trener aerobic? Sjekk listen over de mest effektive hverdagsaktivitetene her.

Kaloriforbruket er anslagsvis beregnet hos en person som veier rundt 70 kilo (kroppsvekten, og da kilo muskelmasse, er svært innvirkende på kaloribehovet hos den enkelte). Tallene om kaloriforbrenning er kun ment som en pekepinn.

 Siste artikler på Trim.no

Her kan du se en oversikt over daglige og vanlige aktiviteter (kcal/time). Som du ser er det mange alternativer til en treningsøkt.

Gange, rolig: 215
Gå ned trapper: 414
Gå opp trapper: 1079
Hus- og hagearbeid 252
Kle seg/vaske seg 192
Klippe gress, manuelt 281
Lage mat/re opp senger 236
Luke ugress 362
Måke snø 481
Sitte og snakke/skrive 111
Sove/sitte og lese/se på tv 74
Stå oppreist 89
Sykling, rolig 310
Tørke støv 163
Vaske gulv 281
Vaske vinduer 259

Treningsaktiviteter/sport (kcal/time):
Aerobics, hard: 814
Alpint: 591
Badminton/volleyball: 318
Bordtennis: 236
Dansing, høyt tempo: 355
Dansing, moderat tempo: 259
Fotball: 510
Gange, rask: 384
Golf: 244
Håndball, squash: 466
Jogging: 666
Langrenn: 405
Løping, moderat: 872
Løping, rask: 1213
Ridning: 414
Skøyteløp: 273
Svømming, rask: 296
Sykling, rask: 658
Vannski: 444

Arbeid, fysiske yrkesaktiviteter (kcal/time):
Arbeid ved samlebånd: 148
Bilreparering: 259
Graving og hakking: 414
Gruvearbeid: 584
Landbruksarbeid: 236
Lett kontorarbeid: 185
Maling av hus: 215
Murerarbeid: 207
Skrive på datamaskin, raskt: 141
Slepe tømmer: 1168
Vedhugst: 444

Hovedregelen er at jo tyngre du er, jo flere kalorier forbrenner du. Vær klar over at man tenker da på tyngde i form av muskelmasse. Muskelmassen er det som i kroppen primært brenner kaloriene. Dersom du spaserer/går fort, og skal forbruke to hundre kalorier, er du nødt til å gå i 35 minutter, dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo holder det med tretti minutter, mens en person på 90 kilo er nødt til å gå i 25 minutter.

Men antall kalorier som forbrukes varierer også med type kroppsbygging. En annen faktor som er helt avgjørende, er hvilken innsats man bruker, dvs. hvor hardt man utfører aktivitetene. I bakker stiger forbrenningen. I en bakke med stigning på 10 prosent, er forbrenningen 40 prosent større enn på flat mark.

Så mange kalorier bruker de forskjellige individgrupper daglig, cirka:
Person i alderen 19-30 år. Kvinne: 2200 kalorier, mann: 2800 kalorier.
Person i alderen 31-60 år: Kvinne: 2150 kalorier, mann: 2700 kalorier.
Person i alderen 61-75 år Kvinne: 2000 kalorier, mann: 2450 kalorier.

Tallene forutsetter et middels aktivitetsnivå, og er anslått på bakgrunn av den fysiske aktivitet som dagens nordmenn er i.

Kilde: Forbrukerportalen.no. Bygd på opplysninger fra Grete Roede, Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, Dagbladet

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere