*Nettavisen* Nyheter.

Hvilke poteter er fetest?

Sjekk kaloriinnholdet i de ulike potettypene.

02.10.08 11:55

(SIDE2): Poteter kommer i alle versjoner og fasonger og noen av typene gir deg ikke bare raske karbohydrater, men også en del fett. Som for eksempel en bakt potet med masse smør og ost på toppen.

En stor bakt potet med 3 ss mais, 40 g baconterninger og 2 ss hvitløkssmør gir deg 72 g karbohydrater, 15 g protein og 36.6 g fett. Til sammen får du i deg 673 kcal. Noe som er mer enn fullverdig middag for en normalt aktiv kvinne.

En gjennomsnitts kvinne trenger 2000 kcal om dagen og en mann 2300 kcal om dagen. Det betyr at en kvinne trenger ca. 600 kcal til middag og en mann 690 kcal. Et eksempel på måltidsfordeling av kalorier er:


20 % til frokost
20 % til lunsj
30 % til middag
20 % til kveld
10 % til mellommåltider

- Det blir ikke direkte sammenlignbart når ikke alt er i samme porsjoner, men så spiser man jo ikke nødvendigvis like mye fløtegratinerte poteter som kokte poteter, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen til Side2.

Hun påpeker at du får i deg like mye næringsstoffer uansett hvilke potettyper du spiser, men du får også mer fett dersom du spiser pommes frites og andre biprodukter av poteten.

- Den største forskjellen i kalorier er pommes frites du kjøper frosne fra butikk kontra fra ferdigmatkjedene, sier Andersen.

- Spis kokte poteter kalde
- Helsemessig er nypoteter kokt al dente, det vil si slik at de gir litt tyggemotstand, best. Disse gir mindre blodsukkerstigning enn andre poteter. Hvis man i tillegg lar dem bli kalde og enten spiser dem kalde i en salat eller varmer dem opp igjen, fører de til enda mindre blodsukkerstigning. Differansen kan være 20-30 prosent og årsaken er at når kokte poteter blir kjølt ned, så endrer en del av stivelsen struktur og blir såkalt resistent stivelse som fungerer som fiber, sier Fedon Lindberg.

Den resistente stivelsen gir ikke samme blodsukkerstigning som vanlig stivelse.

- Pommes frites er verst fra et helsemessig perspektiv, legger han til.

I listen nedenfor fra Somebody.no, kan du se hva dine potetfavoritter inneholder.

Fløtegratinerte poteter: 150 g er ca. en porsjon fløtegratinerte poteter.

Fløtegratinerte poteter med hvitløk Lettvint Bama
mengde: 150 gram
kalorier 184.5 kcal
karbohydrater 19.5 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.2 g
fett 10.1 g

Fløtegratinerte poteter Coop (750g)
mengde: 150 gram
kalorier 180 kcal
karbohydrater 16.5 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 4.5 g
fett 11.3 g

Gratinerte poteter franske urter Mills
mengde: 150 gram
kalorier 112.5 kcal
karbohydrater 17.3 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3 g
fett 3.8 g

Vanlig potet: 3 poteter kan være en porsjon
Mandelpotet
mengde: 3 stk. = 195 g
kalorier 152.1 kcal
karbohydrater 34.1 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.3 g
fett 0 g

Kokte poteter Fjordland
mengde: 3 stk. = 165 g
kalorier 133.7 kcal
karbohydrater 29.7 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.3 g
fett 0.2 g

Bakt potet: Her måtte jeg komponere en selv med utgangspunkt i en stor potet som heter bakt potet (400g). Jeg fylte den med 3 ss mais, 40 g baconterninger og 2 ss hvitløkssmør. Da ble det 673 kcal, 72 g karbohydrater, 15 g protein og 36.6 g fett.

Pommes frites
Det interessante her er hvor mye man sparer på å kjøpe frossen i butikk i stedet for å kjøpe fra fast food kjede.
Porsjonen er oppgitt i samme porsjon som medium hos Burger King.

Pommes Frites Burger King
mengde: 1 medium = 142 g
kalorier 410.4 kcal
karbohydrater 58.2 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 5.7 g
fett 17 g

Pommes Frites Hoff
mengde: 142 gram
kalorier 183.2 kcal
karbohydrater 29.8 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.3 g
fett 5.7 g

Pommes stripes Coop (450g)
mengde: 142 gram
kalorier 340.8 kcal
karbohydrater 51.8 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 4.5 g
fett 12.8 g

Potetbåter. En porsjon 160 g. Kilde: mål og vekt for matvarer.

Potetbåter med skall Hoff
mengde: 160 gram
kalorier 192 kcal
karbohydrater 30.4 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.2 g
fett 6.4 g

Potetmos: Ifølge emballasje er 1 pose 3 porsjoner, så her er oppgitt en porsjon:

Potetmos med melk og gressløk Maggi (tilberedt)
mengde: 0.33 pose = 198 g
kalorier 178.2 kcal
karbohydrater 25.7 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3 g
fett 6.9 g

Andre: porsjon 160 g. Kilde: mål og vekt for matvarer

Pommes Noisettes Eldorado
mengde: 160 gram
kalorier 300.8 kcal
karbohydrater 41.6 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 4.8 g
fett 12.8 g

Røsti original Hoff
mengde: 160 gram
kalorier 256 kcal
karbohydrater 33.6 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.2 g
fett 12.8 g

Slottspotet Gartner
mengde: 160 gram
kalorier 208 kcal
karbohydrater 38.4 g
tilsatt sukker 0 g
proteiner 3.2 g
fett 8 g

KONKLUSJON FRA ERNÆRINGSFYSIOLOGEN: Med vanlige poteter som referanse blir det jo sånn at pommes frites og andre friterte produkter bidrar med mer fett, til dels usunt. Fløtegratinerte poteter er tilsatt fløte, som jo også bidrar med usunt fett. Potetmos gir noe mer fett og salt enn vanlige poteter. Næringen fra potetene er til stede selv om de er blitt tilsatt annet for å bli til ulike potetprodukter.

Verstingen er en bakt potet med fyll. Det beste kalorimessig er å spise kokte poteter til middag. Uten fet saus eller smør på.

Spis gjerne pommes frites iblant - men velg gjerne fra frossen disken fremfor fast food. Og liker du fløtegratinerte poteter er jo det også lov å spise i blant. Pass på porsjonen og hvis du for eksempel lager selv kan du bruke melk med bare en skvett matfløte - og masse hvitløk.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag