Hvilken bør du velge?

Foto: (Tine)

Den ene yoghurten inneholder mye mer sukker og fett enn den andre.

11.11.10 17:38

(SIDE2:) Sjekk når og hvorfor du bør spise de ulike yoghurtene - eller hvilke du bør vurdere å styre unna!

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Noen yoghurter anbefales som mellommåltider, andre varianter i melkeproduktkategorien bør spises i forbindelse med trening. Og med tanke på mosjon, bør du for eksempel velge YT framfor Go' Morgen Yoghurt på grunn av sammensetning av næringsstoffene.

Vi fikk ernæringsfysiolog Camilla Andersen fra Somebody til å se på et knippe populære yoghurter.

Sjekk innhold, og når de passer som et måltid:

SKYR:
Næringsinnhold per 100g
Energi: 265 kJ(62 kcal)
Protein 11, 2g
Karbohydrat 3, 9g
hvorav sukkerarter 3,6 g
fett 0,3 g
hvorav mettede fettsyrer 0,1g
Kostfiber 0,4 g
natrium 0,05 g
kalsium 97 mg

Ernæringsfysiologen om innhold: Det er to typer Skyr, den med kunstig søtning (som jeg ikke anbefaler) og den nyeste som er tilsatt litt sukker (som jeg heller anbefaler).

Slik bør du bruke yoghurten: Skyr har tre ganger så mye protein som vanlig yoghurt og passer perfekt som mellommåltid. Putt noen bær eller nøtter i, så blir det mer variert næring. Proteiner metter, derfor er skyr perfekt for å unngå sult og småspising. Men det er få kalorier, så du kan ikke regne med å holde deg mett lenge.

GO' MORGEN YOGHURT:
Næringsinnhold per 100g
energi 588 kJ (140 kcal)
protein 4,2 g
karbohydrat 21 g
fett 4, 5g

Ernæringsfysiologen om innhold: Mye sukker og kalorier, sammenlignet med andre alternativ.

Slik bør du bruke yoghurten: Passer best for deg som beveger deg/trener, og som bruker opp alle kaloriene og sukkeret. For deg som sitter mye stille, er ikke dette noe lurt alternativ til mellommåltid eller måltid. Og for små barn vil jeg ikke anbefale den i det hele tatt på grunn av det høye sukkerinnholdet.

YT
Næringsinnhold per 100g
energi 454 kJ (106 kcal)
protein 5,9 g
karbohydrat 15 g
hvorav sukkerarter 9,2 g
fett 2,1 g
hvorav mettede fettsyrer 0,9 g
kostfiber 1,7 g

Ernæringsfysiologen om innhold: Riktig sammensetning av proteiner og karbohydrater i forbindelse med trening. Mindre sukker, fett og proteiner og mer fiber enn Go' Morgen yoghurt.

Slik bør du bruke yoghurten: Passer bra før trening og er et bedre alternativ enn Go' Morgen yoghurt på grunn av bedre sammensetning av næringsstoffene.

BIOLA NATURELL
energi 288 kJ (68 kcal)
protein 4,6 g
karbohydrat 8,2 g
- hvorav sukkerarter 8,2g
fett 1,9 g
- hvorav mettet fett 1,2 g
kostfiber mindre enn 1 g
natrium 0,05 g
kalsium 150 mg

Ernæringsfysiologen om innhold: Inneholder gode bakterier for magen. Grunnen til at det er sukker i denne yoghurten er fordi bakteriene trenger det for å leve (vel bekomme!)

Slik bør du bruke yoghurten: Biola kan spises av alle og bidrar til en sunn bakterieflora, noe som er viktig for fordøyelsen og for forsvaret mot uønskede bakterier og virus i magen. Personer med laktoseintoleranse (redusert evne til å fordøye melkesukker) tåler ofte syrnede melkeprodukter som Biola bedre enn søtmelk, fordi bakteriene i melken bryter ned melkesukkeret.

YOPLAIT eple/pære (Eksempel på tilfeldig «vanlig» yoghurt)
Næringsinnhold per 100 g
Energi 184 kJ 44 kcal
Protein 4,1 g
Karbohydrat 6,4 g
Fett 01,g
Mettet fett 01,g

Ernæringsfysiologen om innhold: Dette er en «fettfri» yoghurt uten tilsatt sukker. Søtet med kunstig søtning, hvilket jeg ikke er tilhenger av. Jeg tar heller LITT sukker enn kunstig søtning.

Slik bør du bruke yoghurten: Denne, eller andre «vanlige» yoghurter, er et fint kalsiumbidrag, et fint bidrag til variasjon i kostholdet, men kalorimessig passer den alene best som et mellommåltid. Kan fint inngå som en del i et måltid.

LES OGSÅ SAKENE:
Er YT sunt?
Er Skyr sunt?
Er yoghurt sunt?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag