*Nettavisen* Nyheter.

Hvilken kropp frister mest?

Det finnes andre alternativer enn å stappe i seg pommes frites, is og alkohol på ferieturen.

25.04.07 09:24

(SIDE2): Vi har vært en uke Sharm el Sheikh i Egypt. Som andre charterferier er også dette reisemålet tilpasset turisters matvaner. Det vil si at det er vanskelig å få tak i den spennende egyptiske maten vi var ute etter.

Menyene er preget av blant annet hamburgere, pizza med masse ost og de fleste retter serveres med pommes frites.

LES SAKEN: Velkommen til charter-helvete

Alkohol, brus og is er også som oftest billig og lett tilgjengelig i Syden.

Jeanette Roede, direktør i Grete Roede AS, sier at mat som ofte spises på sydenferier, er pommes frites, hvitt brød, mange fete sauser, hurtigmat, is og alkohol i alle former.

- Ofte mye mat, men sjelden. Er det ferie, så er det ferie, så glemmer vi alt vi passer på til vanlig, samtidig som vi ofte beveger oss mindre, påpeker hun.

Sunn på en uke
Selv syv dagers ferie kan forandre dine vaner, mener Roede. Hun påpeker at tiden gjerne går fort på ferie, men at du har flere ledige timer i døgnet enn du har til vanlig. Den tiden bør brukes godt og gjerne til å bevege deg.

- Du har ofte fantastisk tilgang til frukt og grønnsaker. Du kan svømme flere ganger om dagen, jogge, gå turer, bruke treningsrommet på hotellet, og kanskje danse og ha det moro på kvelden. Du kan slappe av, sove mye, spise lettere mat, ta deg gode pauser - det kan gi deg en god start på et sunt liv. Du kan føle deg sprek og sunn etter en slik uke, sier slankekronprinsessen.

Tips for å gjøre sydenmaten sunnere, ifølge Roede:

- Spis masse frukt - ha alltid litt frukt med deg hvis sulten melder seg.

- Velg det grove brødet.

- Be om ris eller poteter til maten fremfor pommes frites.

- Ha alltid en salat til forrett eller ved siden av måltidet.

- Prøv å følge en vanlig måltidsrytme - i hvertfall 3-4 måltider per dag.

- Finn ut noen resturanter, sandwich-steder også videre som kan lage mat som passer deg.

- Velg gjerne fisk, rent kjøtt eller kylling.

- Unngå fete sauser, og må du ha dessert til hvert måltid?

- Det er lurt å tenke over inntaket av alkohol. Alkohol i seg selv er veldig kaloririkt, og drinker er ofte fulle av sukker i tillegg.

LES MER OM HELSE,TRENING OG VELVÆRE HER.

Sjekk «helsebloggen» her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.