RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvilken mat-type er du?

(scanpix)
Spisevanene dine forteller mye om hvem du er. Her finner du ut hvilken mat-type du er, og hva som er positivt og negativt ved din måte å spise på.

Den danske avisa BT mener personligheten påvirker spisevanene -og omvendt. Her ser du hvordan:

Sensuell
Du elsker god mat, og kvalitet kommer før kvantitet.

Positivt: Du liker å eksperimentere. Kosten blir variert, og du får alle næringsstoffene du trenger. Å nyte mat er bra for både kropp og sjel.

Negativt: Det blir ofte fet og søt mat, og du har vanskelig for å slutte å spise. Slutt å spise når du er mett, få i deg mye grønnsaker, og servér på en mindre tallerken.

Følsom
Du trøstespiser. Is, godteri og pizza står på menyen når du er stressa, trøtt eller lei deg.

Positivt: Noe mat stimulerer produksjonen av stoffer i hjernen som kontrollerer følelser og gjør deg gladere. For eksempel kan sjokolade lette depresjoner.

Negativt: Det blir ofte til at du spiser mat som inneholder mye sukker og karbohydrater, slik at du legger på deg. Prøv å finne ut hva som får deg til å spise uhensiktsmessig. Finn på nye måter å bli frisk, glad eller avslappet på. Drikk vann. Hvis du trøstespiser uansett, velg noe som gir energi, for eksempel mørk sjokolade, og spis små stykker.

Ubesluttsom
Du er fiksert på sunn mat, og prøver hele tiden nye dietter og kurer for å gå raskt ned i vekt.

Positiv: Du vil gjerne ha en sunn livsstil.

Negativt: Mange kurer går ut på at du bare skal spise bestemte ting, og ikke andre ting. Kanskje tvinger du deg selv til å unngå mat som både er sunt, og som du liker. Stadig endring i kostholdet og konstant slanking er usunt og slitsomt, både fysisk og psykisk. Prøv i stedet å finne en livsstil som fungerer, og hold deg til den.

Intellektuell
Du nileser varedeklarasjonene og velger mat ut fra hvor mye sukker, fett og andre tilsetningsstoffer som er i maten.

Positivt: Du spiser ikke fetende mat eller får for mye salt og annet unyttig.

Negativ: Å utelukke visse ting kan være skadelig. For eksempel har man bruk for fett. Å hele tiden tenke på å spise korrekt slår ihjel matgleden. Slutt å sjekke varedeklarasjonene, og prøv å få et normalt forhold til mat. Spis med måte, så spiller det ingen rolle hva du spiser, og spis i selskap med andre, så er det lettere å la være å tenke på hva som er i maten.

Funksjonell
Du spiser fordi du skal, og du spiser det som er tilgjengelig.

Positivt: Du trøstespiser aldri

Negativt: Du glemmer ofte å spise. Når du plutselig blir sulten, blir det ofte til at du spiser fastfood, og kosten er ikke variert. I stedet bør du planlegge måltidene dine, og kjøpe ferdiglagde, gode retter som salater, fersk pasta og yoghurt. Ha alltid en fruktskål på skrivebordet. Sitt alltid ned når du spiser og tygger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere