*Nettavisen* Nyheter.

Hvilken skal du velge?

Foto: (Foto: Crestock)

Hva spiser du av det som er mindre sunt?

13.09.10 19:34

(SIDE2): Du har lyst på noe snacks. Kanskje en sjokolade, en appelsin eller en kiwi. Vi har fått ernæringsterapeut Linda Larsen hos Midelfart Sonesson til å vurdere ulike produkter, som er tilsynelatende like, men som ikke er det likevel...

Linda har sett på innholdet av de forskjellige mellommåltidene og kommer her med sine råd til deg.

Ernæringsterapeuten har også en blogg om ernæring og helsekost som heter Lene og Lindas helseblogg.

Se hva du bør velge under:

Rosiner og tørket aprikos:
Dersom man skal spise dette alene som snacks, inneholder aprikos mer proteiner og den glykemiske indeksen er omtrent halvparten av det den er hos rosiner, dette betyr at man får mindre blodsukkersvingninger og holder et jevnere energinivå, slik at man ikke får masse energi for så å bli veldig slapp. Tørket aprikos inneholder også noe betakaroten og Vitamin A.

Havrekjeks og Digestive:
Kalorimessig har de noenlunde samme kaloriinnhold og er også ellers ganske like på innhold. Begge er i tillegg tilsatt en del sukker. Havrekjeks inneholder noe mer proteiner. Jeg ville selv ikke valgt noen av delene da de inneholder transfett som har en ugunstig effekt på helsen.

LES FLERE HELSESAKER HER

Snickers og Japp:
Snickers inneholder noe nøtter kontra Japp, dette gjør den noe bedre. Men begge inneholder mye sukker og mettet fett.

Kvikk lunsj og Bixit med sjokolade:
Her er det lett å la seg lure da begge er kjekssjokolader og man kan fort tro at de derfor er sunne. Men sannheten er at begge inneholder mye sukker, og lite næring som kroppen trenger.

Blandede nøtter og nøtter med yoghurtrekk
Såfremst det er ubehandlede og usaltede nøtter er det sunnere enn nøtter med yoghurtrekk, i dette trekket er det som regel tilsatt mye sukker. De fleste nøtter er med på å balansere blodsukkeret og inneholder noe sunt fett.

Appelsin og papaya:
Begge deler inneholder ca. 88 prosent vann. Papaya inneholder noe mer kostfiber som jo er bra for magen og stimulerer fordøyelsen, og faktisk så inneholder papaya også noe mer C vitamin.

Grønne Druer og kiwi:
Næringsinnholdet relativt likt, den store forskjellen ligger i innholdet av C vitamin som er en viktig antioksidant. Kiwi inneholder nesten 30 ganger så mye C vitamin som det druer gjør.

LES FLERE HELSESAKER HER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.