RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvor ble de av?

(norskdesign.no/Diplom-is)
Sist oppdatert:
Har yndlingsgodtet forsvunnet? Nå kan det komme tilbake.

(SIDE2): Det er ikke uvanlig at man stopper produksjonen av enkelte produkter, og når det skjer skaper det alltid reaksjoner. Via Facebook-grupper og fora raser publikum mot produsenter og distributører, og noen ganger hjelper det.

Ofte er det slik at varer blir fjernet fra butikkhyllene på grunn av dårlig salg, men dette er ofte ikke god nok grunn for konsumentene.

Enkelte Facebook-grupper som er opprettet for å få de aktuelle produktene tilbake har over 50.000 medlemmer, og de bortkomne matvarene diskuteres heftig. Mange produsenter tar når forbrukerne på alvor og relanserer populære produkter, men noen produkter vil vi mest sannsynlig aldri se igen.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Soho
Sjokoladen med den spesielle formen ble hardt markedsført da den ble lansert i 1998. Shoho var en yoghurtsjokolade, sammensatt av sjokolade, stivpisket yoghurt og crisp. Nidar-sjokoladen vant i 1998 «Merket for God Design», men ble i 2001 fjernet fra butikkhyllene fordi sjokoladen solgte for dårlig.

Det er liten tvil om at mange savner den populære sjokoladen. På Facebook har gruppen «Soho (Sjokolade)» over 30.000 medlemmer, men Nidar sier de mest sannsynlig aldri vil relansere sjokoladen, og dette på grunn av utfordringer som vanskelig lar seg løse.

- Når det nå vokser frem et folkekrav om å få den tilbake, ser vi nøye på hva folk sier. Nidar jobber kontinuerlig med produktutvikling og er opptatt av å gi forbrukerne det de vil ha. Savnet av Soho tar vi med inn i det videre planleggingsarbeidet vårt. Dessverre var det flere utfordringer med sjokoladen Soho som gjør at det nok ikke blir noen relansering av den. Men at forbrukerne ønsker en friskere sjokolade, tar vi absolutt med inn i produktutviklingen, sier informasjonssjef Ellen Beherens på Nidars hjemmeside.

Pære Is
Pæreisen fra Diplom-is var manges favoritt. Den forsvant i 1998, og årsaken skal også her har vært at den solgte for dårlig. Men nå kommer Diplom-is med en gladmelding. Pæreisen blir relansert i 2010, og årsaken til dette skal være publikums store interesse. For to år siden ble nemlig en Facebook-gruppe med formål om å få isen tilbake opprettet - og gruppen fikk over 45.000 meldemmer.

Dette er nok et eksempel på hvilken makt den vanlige mannen i gata har, og et bevis på at det lønner seg å si fra.

Bugg
Tyggegummien fra Freia har eksistert siden begynnelsen av 80-tallet, men ble tatt vekk fra butikkhyllene i begynnelsen av 2000. Det er mange som har savnet den populære tyggegummien, og en av Facebook-gruppene har over 50.000 medlemmer. Nå er derimot Buggen tilbake, den ble nemlig relansert 1. februar i år.

Det kan også være verdt å merke seg at Buggen har kostet alt fra 10 øre til 2 kroner.

Appelsinsjokolade
Sjokoladen fra Freia var formet som en appelsin, og hadde til og med appelsinbåt-formede sjokoladestykker. Den var en klassiker på påsketuren, men forsvant plutselig fra butikkhyllene. Den var visstnok tilbake en kort periode i 2009, men har ikke blitt sett på en stund.

Sorbits
Den sukkerfrie tyggegummien Sorbits hadde i 1988 omkring 30 prosent markedsandel. Ti år senere var den derimot ikke å få kjøpt, og mange legger skylden på produktegenskapene.

Tyggisen smeltet i lomma, selv om hver bit var pakket inn i papir, den smuldret også raskt opp i munnen kort tid etter at man begynte å tygge på den. Et annet problem var at de fleste variantene var i en eller annen mint-smak, og den ble fort hard når man hadde tygget en stund på den.

Uansett årsak ble den tatt vekk for salg, og andre typer som for eksempler Orbit, ble folkets nye favoritt.

Vaniljecola
Coca Cola med vanlijesmak ble lansert i norske butikker i 2002, men den ble raskt fjernet fra butikkhyllene. Du kan derimot fortsatt få tak i Vaniljecola i Norge, da enkelte dagligvarebutikker fortsatt tar inn brusen.

I USA har cola med vanlijesmak vært å få tak i siden 50-tallet, men masseproduksjonen startet i 2002 i et forsøk på å utkonkurrere blant annet brusrivalen Pepsi.

Malaco Lakrissnører
De populære lakrissnørene fra Malaco selges ikke i Norge lenger. I Danmark kan du imidertid fortsatt få tak i de lange snørene, men her i Norge må du for tiden greie deg uten.

Facebook har en gruppe med formål å få lakrissnørene tilbake nærmere 4000 medlemmer.

Crystal Pepsi
Den blanke Pepsien ble solgt på det amerikanske og canadiske markedet fra 1992 til 1993. I Europa var produktet tilgjengelig noe lengre, men drikken ble aldri noen stor hit i Norge.

Hvilke produkter savner du? Diskuter under!

(Kilder: Wikipedia, NRK)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere