*Nettavisen* Nyheter.

Hvor mange må dø?

I fjor døde 83 mennesker i møteulykker eller ulykker med kryssende vei. Med flere firefelts motorveier og midtrabatter kunne de fleste vært i live i dag.

Hvor mange flere menneskeliv må gå tapt før norske politikere tar et grep om norsk veistandard. I følge bilaksjonen.no trenger Norge 217 mil med firefelts motorvei for at vi skal få en veistandard på lik linje med våre naboland. Men den sittende regjeringen har kun bevilget penger til 15 mil med ny motorvei!

I sommer har Nettavisen, VG, TV2 og en rekke andre medier satt søkelyset på veistandarden i Norge. Det er blitt avslørt riksveier som ser ut som gjørmebad, hovedveier fulle av hull og veibudsjetter som på ingen måte strekker til.

Politikerene sier de vil satse på vei, men budsjettene sier nei. Da kommer vi ingen vei. Vi trenger et kraftig veiløft i Norge, vi trenger en tverrpolitisk enighet om å satse stort på vei og samferdsel i Norge de kommende årene.

Dette er ikke miljøfiendtlig politikk. Dette er å satse på livet, i stedenfor å risikere livet på norske veier. Bilaksjonen.no har regnet ut at ved å investere 100 milliarder kroner over en 15 års periode vil Norge få en anstendig veistandard. Dette vil for det første redusere antall dødsulykker drastisk - i dag dør omlag 250 mennesker i trafikken hvert eneste år, men i tillegg vil den norske stat spare 62 milliarder kroner årlig på investeringen.

Det betyr at hvis utregningene til Bilaksjonen.no er korrekte ville en slik milliardinvestering vært tjent inn på to år. Besparelsene kommer som en følge en en drastisk nedgang i antall døds-og personskadeulykker, samt kortere reisetid for transportnæringen og for private.

Anders Bjarne Steinsland (68) sto fram i Fædrelandsvennen og Nettavisen og ba om et svar fra Jens Stoltenberg på hvorfor ikke politikerene prioriterer veiutbygging. Han mistet sin sønn, sin svigerinne og ett av sine barnebarn i en dødsulykke på E39 utenfor Egersund i sommer.

Statsministeren tok kontakt med bestefaren etter at han skrev et åpent brev om sin situasjon. Men i følge Steinsland var svarene Stoltenberg ga ulne, og ga ingen mening for en vanlig mann.

En mann som nesten har mistet hele sin familie i en ulykke som kunne ha vært unngått, fortjener større respekt fra våre politikere.

Vi støtter Steinslands utsagn - hadde politikerene satset på trafikksikkerhet, kunne familien hans vært i live.

Nå må regjeringen ta et grep. Hvor mange flere mennesker skal dø i trafikken før politikerene innser alvoret og forsøker å ta igjen ett av de mest forsømte områdene i norsk politikk de siste årene?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.