Hvordan spise mindre?

Foto: Crestock (Crestock)

Norsk slankekonsept mener tankene kan gjøre at du går ned i vekt - resten av livet.

26.03.10 11:41

(SIDE2:) Rune Andreassen og Viggo Johansen har svart på spørsmål om slanking, kosthold, trening og Beck-metoden.

- Jeg spiser sunt og fornuftig stort sett, men jeg spiser så himla mye! Spesielt til middag så må jeg ligge strak i flere timer etterpå, og det er uavhengig av hvilken mat det er. Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe når jeg kjenner at jeg er mett? Irriterende fenomen, skriver en leser.

Se svaret, og også andre spørsmål og svar nederst på siden.

- For resten av livet
- 80-90 prosent av dem som har slanket seg er tilbake på sin opprinnelige vekt ett år etter kursslutt, sier kursholder Rune Andreassen og daglig leder ved Beckprogrammet.

Det er nettopp dette Andreassen mener at de har funnet løsningen mot. De hevder at deres kurs gir deltakerne de verktøyene de trenger for å redusere vekten og holde den nede for resten av livet.

- I alle andre bransjer stiller kundene spørsmål. Si for eksempel hvis du kjøper en bil, da spør du: Hva slags garanti kan du gi meg? Hvor lenge varer bilen? Men ingen spør hvor lenge det vil vare hvis man går på slankekurs. Hvordan vil jeg se ut om tre år? Der bør fokuset vare, mener han.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

I Beck-metoden brukes teknikker innen kognitiv terapi for vektreduksjon og livsstilsendring. Det handler om å lære seg å motstå fristende mat, hvordan man skal håndtere stress, negative følelser og også få motivasjon til trening. Dette for å oppnå den vekten du ønsker over tid,. hevder de.

Beckprogrammet kom som et nytt konsept i Norge i fjor. Det baserer seg på det amerikanske Beck Diet Solution av den kognitive terapeuten Judith Beck, men er tilpasset norsk tankegang og kultur.

Andreassen mener de fleste slanke- og treningsrådene som gis i dag blir gitt utenfra god vilje og god hensikt, men synes det er en del manglende kompetanse med tanke på helheten.

- Du kan verken tenke deg slank, trene deg slank, eller spise deg slank. Du kan klare det over en kort periode, men ikke over tid. Vi forsøker å dokumentere med det vi har gjort hittil noen faktorer som er viktigere enn akkurat vektreduksjon – det er økt motstandskraft, velvære, glede og fornøydhet. Det er blant annet viktig hvordan du takler motgang i livet, uten å bruke maten for å regulere følelser. Det er alltid individuelle årsaker til vekten, og det jobber vi med.

«Du vil oppdage at alle endringene i livet ditt du må gjøre for å lykkes med å slanke deg er avhengig å endre måten du tenker på», heter det i Beck-metoden.

Programmet omfatter følgende temaer:

- Lære å følge et sunt og balansert kosthold

- Få suget etter noe å spise til å forsvinne raskt.

- Motstå fristende mat.

- Håndtere situasjoner som frister deg til å spise.

- Si «nei takk» til de som «presser» deg til å spise.

- Stoppe trøstespising.

- Spise med oppmerksomhet

- Overvinne alle unnskyldninger for å spise.

- Sette av tid til å trene.

- Redusere negativ stress

- Gå ned i vekt, og hold vekten nede resten av livet!

Jojo-fella
Mange av oss har en eller annen gang prøvd å slanke seg. Og flere har havnet i kategorien som en såkalt jojoslanker.

- Når man ikke oppnår målet tenker mange «nå skjer det igjen, jeg er mislykket, eller jeg er ikke bra nok». Man kan selvsagt ikke bare snu tanken og tenke at nå er jeg bra nok. Man nå lære en del teknikker for å møte de negative tankene.

Negative tankemønstre hindrer slankere i å oppnå de resultatene de ønsker og gir opphav til følelser som stress, sinne, tristhet, frykt også videre, som påvirker handlingene, mener Andreassen. For at man skal klare å holde motivasjonen ved like til å gå ned i vekt, så læres de som ønsker å gå ned i vekt å håndtere tankene og følelsene på en måte som gjør at de tar kontroll over eget liv.

I samarbeid med «Bedre Helse» er Beckprogrammet nå i gang med et pilotprosjekt hvor to grupper på 20 personer hver blir fulgt opp.

Deltakerne ble først veiledet i bruk av kognitive teknikker og oppmerksomhetstrening en gang i uken over åtte uker, deretter en gang hver sjette måned over en periode på to år. På nåværende tidspunkt er pilotprosjektet halvveis på vei.

Hva mener du?
Andreassen og hans kollega Viggo Johansen svarte på dine spørsmål på nettreff fredag.

I SKJEMAET NEDENFOR KAN DU SE SVARENE:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Helse

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag