*Nettavisen* Nyheter.

Hvordan takle løpesmertene

MUSKELSTMERTER: Selv om man tøyer godt ut, er det normalt å få gangsperre eller muskelsmerter dagen etter trening. Om du får det eller ikke, har imidlertid ingenting å si for muskelmassen. Foto: Trening.no

Stivhet og smerter i og rundt akillessenen er svært vanlig.

03.09.10 16:09

(SIDE2:) Svært mange nordmenn har kastet seg på løpebølgen de siste årene.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Smerter i og rundt akillessenen er svært vanlig, spesielt for de som løper mye. De siste årene har det imidlertid skjedd en markant dreining i måten denne skaden behandles for.

Mindre kortison
Det har tidligere vært en allmenn oppfattning – også blant helsepersonell - at smerter i akillessenen er en betennelse. Nå viser en svensk studie at kun to prosent av de som har hatt smerter i akillessenen i tre måneder, har betennelsesceller.

Denne artikkelen er levert av Trening.no

Da er det kanskje ikke så rart at tabletter mot betennelse og kortisonsprøyter kun har kortvarig effekt.

Tilstanden utvikler seg som regel på bakgrunn av langvarig belastning. De akutte skadene med avriving av senen skal alltid opereres så snart som mulig.

Akutte smerter eller gradvis tiltagende smerter er kun de første ukene knyttet til betennelse.

Etter hvert dannes små rifter i senen, som kan gi mikroskopiske blødninger. Tilstanden skyldes altså ikke bakterier og virus, men overbelastning.

Ca 15 prosent av tilfellene er en såkalt tendinose; med unormal innvekst av blodkar og nerver. En annen årsak til smertene er irritasjoner i vevet rundt selve senen, såkalt paratendinitt. Personer som overpronerer har større risiko for utvikling av akillessmerter.

Behandling av akillessmerter:

- Det er viktig å ta hensyn til fotbuene ved kjøp av sko. Noen har behov for korrigerende innleggssåler til permanent bruk.

- En innleggssåle i hældelen av skoene som bygger 0,5-2 cm, vil kunne avlaste senen og dermed gi noe lindring. Sålen bør brukes bare noen dager til få uker.

- Tøyninger av leggmuskulaturen; 3x30 sekunder daglig.

- Alternativ trening og eventuelt bruk av betennelsesdempende medisiner i startfasen.

- Trykkbølgebehandling (ESWT) kan være effektiv, men ikke som eneste tiltak.

- Treningsbehandling etter instrukser fra fysioterapeut kan også være en aktuell behandlingsmetode; eksentrisk styrketrening. Anbefalt dosering: 3x20 repetisjoner 2 ganger per dag i 2-3 måneder.

- Ved vedvarende plager kan det være nødvendig å operere hælsenen.

Sjansen for å bli helt bra er god. Ved avlastning vil tilstanden vanligvis bedres i løpet av noen dager til uker. Men ofte vil rehabiliteringen ta flere måneder.

LES MER:Trening mot ryggsmerter
Trene når du er syk?
Hva er glykemisk index?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.