RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvorfor spiser du når du ikke er sulten?

Foto: Darren Baker (Crestock)
Sist oppdatert:
Følelsene styrer mye av det vi putter i oss. Dette kan du gjøre.

(SIDE2:) Når vi er slitne, sinte, overveldet, stresset eller trøtte er det lett å ty til mat.

Såkalt følelsesmessig spising er et vanlig problem for mange, og det påvirker på ulike måter, skriver The Huffington Post.

Typiske settinger hvor vi stapper i oss mat uten å egentlig være sulten er etter en tøff arbeidsdag, på fest hvor vi ikke kjenner så mange, eller etter at barna har lagt seg og man skal kose seg litt ekstra.

Dette kan du gjøre
Det er viktig å erstatte den tankeløse spisingen med sunnere vaner. Prøv for eksempel å trene, ring enn venn, les, mediter eller ta et glass vann når lysten på småspising inntreffer.

Men hvorfor trigger følelsene lysten på mat? Du må finne ut hva det er som gjør at du trenger mat når du ikke har det helt på topp. Spiser du når du er ensom? Når du er deprimert? Redd? Å tenke over dette, og finne årsaken til hva det er som starter spisingen er en begynnelse.

Eksperter mener det er en sammenheng mellom emosjonell spising og overspising. De hevder at emosjonell spising kan føre til kjemiske forandringer i hjernen som gjør at man opplever nytelse, utover det som er normal tilfredsstillelse man får ved å spise når man er sulten. En slik form for overspising gir en kortvarig flukt fra stress, sorg og andre negative følelser.

Overspising forekommer ofte når man opplever store forandringer i livet, som for eksempel stress, angst, skilsmisse eller det å miste jobben.

Her er noe spørsmål du kan stille deg selv for å finne ut om du har et sunt forhold til mat, ifølge Huffington Post.

- Spiser jeg når jeg er sulten?

- Spiser jeg for mye innimellom, eller har jeg for vane å spise for mye?

- Er jeg besatt av mat?

For å legge til seg sunnere vaner kan et råd være å lære mer om sammenhengen mellom hjernen din og matvalgene:

- Lytt til kroppens signaler og ikke hopp over måltider.

- Ikke spis foran TV-en, i bilen eller når du står oppreist. Sett deg rolig ned og nyt maten.

- Drikk mye vann.

- Vær positiv og oppmuntre deg selv.

- Ikke vær for hard mot deg selv om du gjør noen «mattabber».

- Ikke ignorer problemene dine og de negative følelsene. Snakk med en venn eller familie om de problemene du eventuelt har.

- Kom deg ut av huset. Tren, les en bok, ta deg et bad - vær snill mot deg selv.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere