Hydro deler opp aluminium - avviser oppsplitting

Norsk Hydro tar nå nye skritt i aluminiumsdivisjonen. Les mer her:

19.05.08 00:17

(Oppdatert med kommentarer)



Bakgrunnen for oppdelingen av aluminiumsdivisjonen er ifølge Hydro å sikre en effektiv


gjennomføring av strategiske grep som skal styrke selskapets posisjon innenfor oppstrøms metallproduksjon og øke lønnsomheten og avkastningen fra nedstrøms videreforedling.



Konserndirektør Jon-Harald Nilsen vil lede det nye forretningsområdet Aluminium Metal, som vil omfatte sektorene Primary Metal (Primærmetall) og Metal Products (Metallprodukter).



Svein Richard Brandtzæg trer inn i en ny stilling som konserndirektør for det nye forretningsområdet Aluminium Products, som vil omfatte sektorene Automotive, Extrusion og Rolled Products (Valsede produkter).



- Utfordringene i Aluminium krever skjerpet oppmerksomhet både innenfor Metal- og Products-området, slik at vi blir i stand til å levere i tråd med vårt annonserte veikart for økt lønnsomhet. Jon-Harald Nilsen og hans team vil konsentrere seg om å reposisjonere oppstrømsvirksomheten ved å styrke porteføljen av aluminiumverk.



Svein Richard Brandtzæg vil sammen med sitt team konsentrere seg om å gjennomføre driftsmessige forbedringer og øke avkastningen fra nedstrømsvirksomheten - i tråd med det som ble lagt fram på Kapitalmarkedsdagen til Hydro i desember, sier Eivind Reiten i en kommentar.



Oppgang

Med en gang meldingen ble sendt ut på meldingssystemet reagerte aksjen raskt med å stige kraftig. Men etter kommentarer fra selskapet om at det ikke er snakk om en strategiendring for Norsk Hydro falt kursen raskt tilbake.



Strategien ligger fast

Cecilie Ditlev-Simonsen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Hydro sier til iMarkedet.no at Norsk Hydros strategi om å være et energi- og aluminiumsselskap ligger fast.



- Vår strategi ligger fast, sier Ditlev-Simonsen til iMarkedet.no. Hun forteller at den organisasjonsmessig endringen vil styrke aluminiumsdivisjonen i selskapet.



- Ikke strukturelt

En analytiker forteller til iMarkedet.no at organisasjonsendringene til Norsk Hydro ikke er et spørsmål om strukturendringer, men snarere riktig lederskap.



- Dette er en naturlig konsekvens av de utfordringene Hydro Aluminium står ovenfor for. På oppstrømssiden har de vekstambisjoner mens på nedstrømssiden har de slitt i lengre tid med svake resultater og det er en rekke enheter som krever store omstillingstiltak. Det Hydro gjør nå er å fordele lederansvaret for disse to enhetene på to personer, sier analytikeren til iMarkedet.no.



- Jeg kan ikke se at strukturendringer ligger i meldingen de har sendt ut i dag, sier analytikeren videre til iMarkedet.no og mener at markedet kanskje har overdrevet dette aspektet med en gang meldingen kom ut.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.