*Nettavisen* Nyheter.

Hydro dropper vikingskip og norsk design

Hydro gikk utenlands når de skulle skifte identitet. Et New York-basert designbyrå fikk oppdraget med å finne frem til selskapets verdier.

20.06.08 11:01

Etter mer enn 20 år med det stiliserte vikingskipet som logo, skifter Norsk Hydro ham når selskapet Hydro Agri nå skilles ut i et eget selskap og får med seg rettighetene til den gamle logoen.

Dermed er det klart for en av de største merkevareprosessene i Norge på flere år.

- Vikingskipet er et sterkt symbol, særlig for Agri. For dem har logoen en kommersiell verdi, mens for Hydro er verdien størst i Norge. Internasjonalt er kjennskapen til Norsk Hydros logo begrenset, sier informasjonssjef Cecilie Ditlev-Simonsen til Propaganda.

11. desember presenterer Hydro sin nye identitet. Moderniseringen av selskapets fremste symbol reflekterer et Hydro i stor forandring og lanseres samtidig med konklusjonene av et omfattende identitets- og merkevareprosjekt.

- Hydro har kjøpt en rekke virksomheter utenfor Norge de siste årene. I Norge er det et begrep om hva Hydro-kulturen, men vi har ikke vært tydelige på verdier internasjonalt, sier Ditlev-Simonsen.

Dermed bestemte Hydro seg for å hyre inn merkevarekonsulenter som kunne hjelpe dem med å "finne seg selv".

- Vi ville identifisere vårt verdigrunnlag og finne frem til hva som binder oss sammen på tvers av forretningsområdene. Vi er et selskap i kraftig endring og har spurt våre ansatte rundt om i verden hvem vi er og hva vi står for, sier hun

- Samtidig tok vi også fatt i det visuelle. Vi har brukt samme logo i mange år og kom til at det var på tide å modernisere. Vi bestemte oss for å gå for en ny logo som er så vidt forskjellig fra det gamle vikingskipet.

Til å hjelpe seg fikk de de New York-baserte merkevarekonsulentene Siegelgale. Dermed glapp den store identitetsprosessen for de norske byråene som kunne vært aktuelle.

- Vi vurderte en rekke konstellasjoner, flere av dem er internasjonale nettverk med kontorer i Norge, men når vi landet på et amerikansk byrå uten norsk representant, er det fordi de hadde en tilnærming til denne prosessen som hadde lite med det visuelle å gjøre og mer med hvem vi er, sier Ditlev-Simonsen.

siegelgale har gjennomført en rekke intervjuer med ansatte, ledere, kunder, myndigheter og internasjonale organisasjoner

- Den runden førte til ganske tydelige anbefalinger, hvor logoskifte var ett av dem, sier informasjonssjefen videre.

Den nye logoen blir presentert 11. desember i forbindelse med Hydros årlige kapitalmarkedsdag og blir selskapets offisielle symbol fra årsskiftet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.