RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hygge-tv om vanlige folk

Sist oppdatert:
Skaperne bak «Sydenliv» og «Campingliv» har laget nok en dokumentarserie der du koser deg uten helt å vite hvorfor.

Kjøpesenterliv. Norsk dokumentarserie 2006. Premiere på NRK1 klokken 19.55

Vi seiler på en bølge av dokumentarserier om vanlige folks liv og levnet. Gjennom stødig regi og menneskelige vinklinger har man klart å lage gode programmer om dagliglivet både på flyplasser, i Syden, på hurtigruten og på campingplassen.

Med «Kjøpesenterliv» leverer NRK sin andre serie innen genren denne høsten (les også : Røst), og på kartet denne gangen står Strømmen Storsenter. Senteret er Romerikes mest besøkte turistattraksjon, der det jobber rundt 1100 hel- og deltidsansatte. Gjennom åtte programmer blir vi kjent med ni av dem som jobber der. Via små og store hendelser, samt tett dialog med kamera i ulike situasjoner, får vi innblikk i hverdagens prøvelser og utfordringer for de ni. Flere av dem befinner seg i situasjoner der de må ta avgjørende valg, og de deler raust med kamerateamet om opp- og nedturer.

Bak serien står Rune Obrestad og Erland Øverby, som tidligere har gjort stor suksess på NRK med sine serien. «Sydenliv» nådde eksemplevis 800.000 seere på det meste da den ble sendt i 2002.

Nå er ikke årets «Kjøpesenterliv» blant de mest originale i valg av form og vinkling. Men skaperne har ivaretatt sin lune evne til å forsiktig fremheve det genuint personlige og ærlige. Da butikkdetektiv Steinar Vadla Risa illustrerer hvordan han diskret vender seg rundt i butikken og får fullt overblikk, er det et kostelig og fint øyeblikk. Og Tormod Johansen og frues fattede møte med senterledelsens krav til å endre «/imagen/» til deres falmete tacos-bar Santa Fe, viser hverdagsdrama slik det fortoner seg for folk flest.

Med slike små, men ikke uvesentlige betraktninger tusler handlingen videre, og man blir sittende og se på helt vanlige folk og deres hverdag uten helt å vite hvorfor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere