Hypnose mot snusing

Foto: Paul Weaver (Side2)

Følg Karl Björk (25) når han skal slutte å snuse – med hypnose.

09.12.10 15:27

(SIDE2:) - Hypnose er en midlertidig svekkelse av den kritiske evnen, sier psykoterapeut MAEPH og hypnotisør Remi Marents ved StudioDay.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Han jobber spesielt med hypnose mot røykeslutt, sukkeravhengighet og fobier.

Gjennom en firetrinnsprosess skal hjelpe Karl Björk med å kaste snusen. Vi ble med på første hypnosetime.

Hvorfor slutte?
Karl har snust i cirka ti år. Han ønsker å slutte først og fremst av økonomiske årsaker, og litt med tanke på helsen.

- Selv om det ikke er bevist at snus er helseskadelig, sier han og ler:

- Men jeg vil slutte fordi det er deilig ikke å være avhengig av noe.

Karl har klart å kaste snusboksen to ganger tidligere. Men er nå klar for å prøve igjen.

Bakgrunn:
Gutter, ikke kast snusen!
Dette skjer når du slutter å snuse
- Snus gjør deg mer avhengig

Dette skal skje
Remi Marents forklarer at behandlingen mot snusslutt er den samme som ved røyking og alkohol. Karl skal gjennom en firetrinnsprosess.

- Hypnose er en midlertidig svekkelse av den kritiske hjernen. Hypnose er en tilstand der du er mer mottakelig enn vanlig, sier Remi, og forklarer hva slags behandling Karl skal gjennom:

TRINN 1, første time:

- I begynnelsen blir man kjent med hvilke grunner han har til å slutte å snuse. Men enda viktigere hvilke årsaker han har til å ville fortsette å snuse. Hvilke behov er det han dekker, eller later som han dekker med snus? Han kommer trolig til å svare ting som at snusen får ham til å slappe av, stresse ned, det er kos, sosialt, gir en pause eller det er godt.

TRINN 2, andre time:

- Trinn to handler om å begynne å trappe ned. Da skal hypnose brukes for å endre forholdet mellom lyst på snus til lyst på det som er motsatt for ham – det kan være helse, viljestyrke, frihet eller noe annet. Når vi endrer forholdet mellom lyst til å snuse, lyst på viljestyrke blir det ganske automatisk at du snuser mindre. For eksempel, hater du jordbær, så spiser du mindre jordbær.

TRIN 3, tredje time:

- Denne timen settes typisk opp en uke etter trinn to. Da har man trappet ned gradvis i en uke. Når Karl da kommer hit har vanene allerede begynt å endre seg. Hvis han til vanlig snuser 10-15 «pris» om dagen, er det kanskje endret til seks til syv om dagen. Time tre handler om å koble sammen gode følelser med det å ikke snuse. Så når han er sammen med folk som snuser så vet han at de fleste som snuser egentlig vil slutte, men de klarer det ikke eller er redde for å prøve – det trigger en god følelse for da har han klart det. Tanken bak er tiltrekning, det å skape gode følelser med å gjøre ønsket atferd. Følelsen skal være at han er fornøyd og stolt over ikke å snuse når han er sammen med snusere. Også forsterkes beslutningen. På kort sikt handler det å slutte med snusen om beslutning. Hvis du virkelig vil slutte, og bestemmer deg for deg, så klarer du det uansett. Men trinn tre handler om beslutning, pluss å gi gode følelser ved å ikke snuse.

TRINN 4, fjerde time:

- Når vi er på trinn fire har det gått nok en uke. Når Karl kommer hit for fjerde gang har han vært gjennom to sykluser. En abstinensperiode hvor han har fysiske symptomer som svette, skjelving, uro, stress eller sinne. Cirka 40 prosent får fysiske abstinenser. Hvis han har hatt det når han kommer til fjerde time, har han hatt noen kjipe dager. Normalt varer abstinenser i fem til seks dager, hvor toppen er på dag tre. Så når Karl, eller en person som ønsker å slutte å snuse, kommer til meg i trinn fire så har han eller hun det allerede bedre. Det utnytter jeg i behandlingen ved å si at «nå er du allerede bedre», «nå har du klart det», «du er flink, ikke gi opp». Det er den ene fasen, den andre er vanen. Vanen er hovedendringen. Han har vært i hundrevis eller tusenvis av situasjoner hvor han før snuste, uten å snuse. Det påvirker ham. I begynnelsen var det vanskelig, og han måtte bruke viljestyrke. Men etter hvert skal slike situasjoner bli naturlig. På et tidspunkt kommer han til å kose seg uten å snuse. Forskjell på hypnose og ikke, er at med førstnevnte så går det raskere å slutte å snuse, og etablere nye vaner.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Paul Weaver

Usikker på om det virket
I første time forklarte Remi hva hypnose er, og Karl ble angivelig hypnotisert i cirka 15 minutter for å få en følelse av hvordan det er. Han fikk i hjemmelekse å lage en liste over hvilke behov han dekker med snus i dag, og finne to til tre andre måter å dekke dette på. Det skal være ting som gir kos eller nedstressende måter.

Karl er imidlertid noe usikker på om han ble hypnotisert, eller hva han generelt tenker om hypnose.

- Etter å ha snakket med Remi så tror jeg litt på dette. Det han sier hører jo logisk ut. Men om det får meg til å slutte å snuse, det vet jeg faktisk ikke. Jeg tviler, men jeg håper at det virker. Time will tell!

Må ha lyst
Remi mener at alle kan bli hypnotisert. Men han sier at det kan variere fra person til person om et menneske kan nyttiggjøre seg av det.

- Det er ikke sånn at jeg kan tvinge noen til å slutte å snuse selv om de går med på å gjøre hypnose. Man må ha lyst, han trenger ikke være motivert, men han må ha lyst!

Karl skal følge alle de fire trinnene i snusslutt-behandlingen. Følg med på Side2.noom han har klarer å kaste snusboksen i søpla!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.