Gå til sidens hovedinnhold

I år blir høyballene rosa

Felleskjøpet, Trioplast og norske bønder støtter kreftforskning.

Vanligvis er høyballene, eller rundballene, hvite eller grønne. I år vil du se rosa høyballer langs norske veier - for å symbolisere kreftkampen.

Rosa høyballeplast og -nett har vært tilgjengelig i butikkene til Felleskjøpet siden februar. Nå er de nesten utsolgt, og snart pakkes gress og høy i rosa høyballer, og håpet er at de rosa ballene blir plassert godt synlig langs norske veier.

– Tanken har siden oppstarten vært å spre rosa plast eller nett til flest mulig kunder over hele landet. Kunder ble derfor oppfordret til å kjøpe et mindre antall av rosa plast og komplettere med vanlig hvit eller grønn plast. For å få full effekt av kampanjen har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei. På den måten kan norske bønder bli med og sette ytterligere fokus på brystkreftforskning. Når det gjelder rosa nett bør dette brukes hovedsakelig til baller som ikke plastpakkes i etterkant, for eksempel til halm, sier Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering i Felleskjøpet Agri.

For hver rull med rosa nett og plast, går 30 kroner til forskning på brystkreft. Norske bønder, Felleskjøpet og Trioplast betaler 10 kroner hver.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley