RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I form på 4 uker?

Foto: Paul Weaver (Side2)
Sist oppdatert:
Følg Side2s treningsteam i en måned. Sjekk fullt kosthold-og treningsprogram her.

(SIDE2): Fem av Side2s journalister skal trene og spise sunt i fire uker. Vi har alle ulike mål og utfordringer. En personlig trener og ernæringsterapeut skal hjelpe oss med å nå våre individuelle mål.

Følg med på side2.no for ukentlige oppdateringer på hvordan det går.

Lenger ned på siden kan du se de ulike treningsprogrammene .

Ulike veier
Björn Östbye jobber som personlig trener på Elixia Sandvika Panorama, og har tatt sin personlig trenerutdanning gjennom S.A.F.E.. Östbye har utført tester på Side2s treningsteam, samt utviklet personlige treningsprogram ut fra hvilke mål den enkelte har.

Den personlige trenerens treningsfilosofi er at det finnes ulike veier til et mål.

- Man må tilpasse metodene til å nå målet til hver enkelte persons forutsetninger og utgangspunkt. Jeg har klienter fra 16 til 70 år, med ulik bakgrunn, utfordringer og skader. Selv om man er svært forskjellig kan man ha samme mål, men treningen må tilpasses. Det er ulike veier til samme mål, og man må velge den veien som passer best ut fra personen man har foran seg, forklarer han.

Er de målene vi har satt opp realistiske å nå på fire uker?

- Visse mål er vanskeligere enn andre. Å bedre kondisjonen for eksempel går fort, det samme med å gå ned i vekt. Men det å øke og bygge muskler på kort sikt, er vanskeligere. Du vil få resultater av å bygge muskler, men det vil kanskje ikke være synlige resultater innen 4 uker. Det å få bedre holdning er også vanskelig på kort sikt. Det kan ta opp til ett år om man har svake muskler.

Hva er de vanligste fallgruvene?

- At man ikke har variasjon på øvelsene, ikke øker vektene og ikke tar seg helt ut. Det er slik at kroppen strever etter å bruke minst mulig energi, og varierer du ikke øvelsene vil musklene ikke utvikle seg videre i samme grad. Å øke vektene er selvfølgelig viktig. Når man trener er de siste repetisjonene de viktigste, men mange dropper disse. Det er også viktig å ha rett teknikk. Om man utfører øvelsen helt feil, vil man ikke få det resultatet man er ute etter.

Hva er det viktigste å tenke på når man trener styrke?

- Noe av det viktigste man bør tenke på når man trener styrke er teknikken, slik at man ikke skader seg selv eller andre.

Spis deg slankere
Ernæringsterapeut Linda Larsen ved Midelfart Sonesson og Lene og Lindas Helseblogg anbefaler generelt at man skal spise regelmessig hvis man ønsker å stramme opp, eller gå ned i vekt. Hun mener at det gjelder å spise hver tredje time.

- Det er også bra å alltid ha mandler, valnøtter, usaltede peanøtter eller hasselnøtter i vesken. Dette er mye bedre, kontra det å spise sjokolade som gir mye sukker og blodsukkersvingninger. Mange bruker frukt som mellommåltid, spis da gjerne nøtter ved siden av for å stabilisere blodsukkeret.

Larsen synes også at Side2 bør ta en opprydning i skapet når de nå skal leve sunt framover.

- Fjern sjokolade, potetgull også videre. Det er lettere å la seg friste når det ligger i skapet. Kjøp heller inn tørket frukt og nøtter.

Ernæringsterapeuten kommer også med følgende generelle tips til Side2:

- Spis minst mulig brødmåltider. Norge er en brødnasjon. Spiser du først brød, så velg det som er grovest mulig.

- Drikk vann istedenfor juice. Putt gjerne sitron i for å fremme fordøyelsen og for smakens skyld.

- Reduser kaffeinntaket.

SJEKK VÅRT TRENINGSPROGRAM OG KOSTHOLD:

ELIN: Mål: Bygge muskler

CAMILLA: Mål: Stramme mage, rumpe og lår

VIBEKE: Mål: Å bli stram og få mer energi

LINN: Mål: Bedre kondis, sterkere armer og ned i vekt

GURO: Mål: Ned litt i vekt og stramme opp

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere