FNs knusende klimarapport får konsekvenser og blir det helt sentrale temaet i valgkampinnspurten.
Regjeringen vil kompensere for økt CO2-avgift ved å heve pendlerfradraget i distriktene, slik at det ikke skal bli dyrere å kjøre bil på bygda.
Opposisjonen har kommet med knallhard kritikk for å gjøre det dyrere for pendlere.
Regjeringen tar en U-sving
Nå tar altså Høyre, Venstre og KrF en U-sving og går til valg på å reversere sin egen politikk.
Nettavisen har snakket med distrikts- og digitaliseringsminister, Linda H. Helleland, som går rett i strupen på Senterpartiet (Sp).
Les også: FN legger fram ny klimaoversikt: - Jeg er stadig mer bekymret når jeg ser hva som faktisk skjer
- Legg vekk dieselpopulismen, Vedum
- Nå må selv dieselpopulistene i Senterpartiet være med å ta klimaansvar. Det er ikke lenger noen grunn for Sp til å være så klimafiendtlige, sier hun - med et særlig spark til Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum:
- Nå må han legge fra seg dieselpopulismen og bli med å støtte viktige klimatiltak som skal sikre nye arbeidsplasser i distriktene.
- Det er så uansvarlig av en statsministerkandidat å fraskrive seg klimaansvaret slik Vedum gjør ved å kjøre en råpopulisme for å tekkes velgere, mener hun.
- Jeg tror ikke det bare er jeg som stiller spørsmål ved det grønne i logoen til Sp.
Les også: Rødt vil forby rikingene å fly til hyttene: - Nå er jeg pisslei
- Verre enn Frp
Det er kun Sp og Frp som er imot å øke CO2-avgiften fra 590 kroner til 2000 kroner per tonn, og Helleland mener Sp overgår budsjettpartner Frp i å være «klimaversting».
- Frp er opptatt av et grønnere næringsliv fordi det vil bli et mer lønnsomt næringsliv. Det ser vi ikke interesse for hos Sp, hevder hun.
- FNs ferske klima-rapport viser med all tydelighet at alle partier må bidra, også Sp.
Snart valg: - Til statsbudsjettet
- Om én måned er det valg. Hvorfor endrer dere kurs nå?
- Fordi vi er i sluttspurten med statsbudsjettet, forklarer hun.
- Er det samtidig en erkjennelse av feilslått politikk fra regjeringens side?
- Nei, vi har sagt hele tiden at distriktene ikke skal rammes. Vi må som nasjon stå sammen om det grønne skifte, skal vi lykkes.
Helleland sier konsekvensene av det nye forslaget blir en renere bilpark, at det skal bli lettere å bytte til elbiler i distriktene.
Storingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) mener på sin side at «Senterpartiet har best klimapolitikk», noe han forklarer her.
- Skal ikke bli dyrere for folk
I klimameldingen har regjeringen sagt at CO2-avgiften skal mer enn tredobles frem til 2030 for å få ned klimagassutslippene.
Når CO2-avgiften øker, blir det dyrere med drivstoff. Den effekten foreslår nå regjeringen å nulle ut for bilister i distriktene.
– Vi må finne gode løsninger fremover som gjør at vi kan få en klimaeffekt uten at vi gjør det vanskeligere og dyrere for folk, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.
Fnyser av Helleland
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har fått kritikken forelagt, og fnyser av påstandene fra Helleland.
- Norge er ikke slik som Høyre-Helleland tror; alle kan ikke bare bytte ut dieselbilen eller komme seg frem med el-sparkesykkel eller T-bane, er hans første kommentar.
Les hele svaret fra Vedum: Fnyser av kritikken: - Nedlatende